Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nu är torrdockan tömd på vatten

Nu är Göteborgs djupaste grop tömd på vatten och alla tre tunnelelement ligger under Göta älvs botten. Vi träffar Hanna Närhi, projektingenjör i projektet, som berättar mer om tömningen.

Nu har vi tömt torrdockan vid Marieholm på vatten och ska börja bygga de sista 100 metrarna tunnel i torrdockan, en så kallad "cut and cover"-del.

 - Dockan tömdes med hjälp av hydraulpumpar, som pumpade ut vattnet i Göta älv. Det tog cirka 48 timmar, berättar Hanna Närhi, projektingengör. 

Vattnet som tidigare fanns i dockan hade en viktig uppgift: att trycka ihop tunnelelementen och hålla dem på plats. Nu när vattnet är borta så har så kallade mothållsstämp montertas för att hålla ihop elementen.

– Arbetena med att montera stämpen är häftiga och komplicerade arbetsmoment som vi gjort under vattnet, berättar Hanna.

Hon fortsätter att berätta att det är ett riskfyllt moment men att det finns en stor medvetenhet om riskerna i projektet:

– Risk och säkerhetsarbetet är med i allt vi gör. Inför tömningen av torrdockan granskade vi alla projekterade handlingar noga, och både vi och vår entreprenör har kontrollerat alla svetsningar på mothållsstämpen för att vara säkra på att de håller för det tryck som vi har beräknat.

Säkerhetsarbetet har fungerat. Tömningen fick avbrytas vid ett tillfälle och dockan återfylldes då med vatten.

- Anledningen var att vi såg att det läckte in mot älven. För att kunna täta läckaget blev vi tvungna att utjämna vattentrycket genom att återfylla torrdockan, säger Hanna.

Nu är dockan tätad och spontgropen har tömts på vatten. Byggandet av de sista 100 metrarna tunnel i torrdockan vid Marieholm, en så kallad "cut and cover"-del har påbörjats. 

 – Ett väldigt roligt projekt att få arbeta med, avslutar Hanna.