Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Väggarna och vägarna kommer på plats i Marieholmstunneln

Tack vare effektiva, färdigbyggda väggelement, kommer arbetet med att kakla Marieholmstunneln kunna göras snabbt.

Johan Andrén, som är projektledare för Marieholmstunneln, minns när samma arbete gjordes i Götatunneln, för drygt femton år sedan sedan.

– Då tog det drygt ett år att kakla. Arbetet i Marieholmstunneln får vi klart på fyra till fem månader, säger han.

Så varför går det snabbare i Marieholmstunneln än i till exempel Götatunneln?

– Främst beror det på att vi gör arbetet på ett mer effektivt sätt. Vi lyfter in färdiggjutna, färdigkaklade väggelement direkt från fabriken, i Marieholmstunneln. I Götatunneln, och i andra tunnlar, har vi gjort kakelarbetet för hand på plats i tunneln.

De stora, två och en halv meter höga väggelementen, fästs på dubbar i tunnelns golv och fixeras på plats med infästningsmaterial. I elementens form har man redan på fabriken lagt in kaklet. Vägginstallationerna kommer att pågå till hösten 2019.

Efter det att väggelementen är installerade är tunneln en bra bit närmare att vara färdigbyggd. Men vad gör man efter vägginstallationerna?

– När alla väggelement är installerade återstår fortfarande en hel del arbete. Tunneln ska ju målas. Det kommer att bli en rödfärgad tunnel som matchar ”Röde orm”. Sedan ska vi asfaltera tunneln, alltså bygga en trafikeringsduglig väg genom den. Därefter kommer alla installationsarbetena att påbörjas. Det handlar om montage av fläktar, el, VVS, kameror, trafiksäkerhetsutrustning, styr- och regleringssystem, belysning, trafikövervakningssystem med mera. Dessa arbeten kommer att hålla på till sommaren 2020. Det återstår också en hel del mark- och anläggningsarbeten runt omkring tunneln. Det är bland annat kajer, bryggor, lokalgator och grönytor.

När hela tunneln är färdigbyggd och alla installationer gjorda då, är det bara att öppna tunneln för trafik vid det laget?

– Nej, inte riktigt. Först måste vi ju försäkra oss om att tunneln fungerar som den ska. Alla system som finns i Marieholmstunneln testas i fabrik före det att de installeras i tunneln, men när de väl är installerade kommer vi att testa dem på plats. Vi gör först så kallade SAT:ar - ”Site Acceptance Tests” - där vi testkör all tunnelns teknik i ett antal olika steg. Sedan gör vi en OAT, ”Operation Acceptance Test”. Då testar man tunneln under ”trafikala förhållanden”. När Marieholmstunneln klarat dessa tester med godkänt resultat kan vi bedöma att den är redo att öppnas för allmänheten, säger Johan Andrén.

I dagsläget så är Marieholmsgatan avstängd i höjd med byggarbetsplatsen för Marieholmstunneln. När kommer den gatan att kunna öppnas igen, så att man kan köra igenom området?

– Våren 2020 kommer den att öppnas. Ungefär vid samma tidpunkt kommer vi för övrigt att vara färdiga med de anläggningar vi gör längs älven i form av kajer och bryggor, avslutar Johan Andrén.

Påkörningsskydd monteras i Marieholmstunneln.