Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Nu är Göteborgs nya tunnel synlig

Från Röde orm (Partihallsförbindelsen och E45) kan du nu se in i mynningen på Marieholmstunneln. En tunnel som går i samma färg invändigt som Röda orm och för tankarna till ett blodomlopp.

Tunneln kommer att avlasta för tusentals människor i trafiken varje dag och blir en viktig länk i Göteborgs trafiksystem.

Tunneln kanske ser klar ut och de mest dramatiska arbetsmomenten är avklarade. Men en hel del arbeten kvarstår. Ett av dem är att riva rörsponten*. Rörsponten rivs för att trågväggarna ska kunna gjutas ihop med tunnelväggarna så att det blir en enhet (tråg o tunnel).

Rivningen är komplicerad dels för att de 32 rör som ska kapas av med 15 meter, väger cirka 15 ton. En robot skär av varje rör under tunnelns botten och därefter lyfts de bort med kran.

- Hela spontväggar i den här enorma storleken är unikt men det krävdes på grund av det stora omgivande trycket från vattnet och leran, berättar Jan Bengtsson, byggledare Marieholmstunneln.

Andra arbeten under hösten  
* När vi blickar framåt mot hösten så händer även det här:

* Vi bygger klart Tingstadsmotet och anslutningarna till Marieholmstunneln.

* Vi börjar bygga ett extra körfält mellan Tingstadsmotet och Bäckebolsmotet. Samtidigt som vi gör det förbättrar vi bullerskyddet för boende på västra sidan av E6, mot Bäckebolsmotet. Innan vi börjar bygga kommer vi att bjuda in till ett informationsmöte.

* Alla betongarbeten med Marieholmstunneln blir klara och vi börjar asfaltera och linjemåla inne i tunneln.

* Vi sätter igång med installationsarbeten (el, belysning, VVS, trafikstyrning, säkerhetssystem, kameror, ventilation etc.) inne i tunneln.

 

*(Sponten är en temporär konstruktion som byggts för att ta upp trycket från leran och vattnet när vi schaktade och grävde Göteborgs djupaste grop där tunneln byggts. Hela spontväggarna består av cirka 250 rör, varav 32 stycken gavelrör nu kapas av med 15 meter. Resterande rör kapas vid tunneltaket. Rören är 1,5 meter i diameter stora stålrör som tryckts 30 meter rätt ner i leran).