Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En klimatsmartare betong utvecklas. Bild Mikael Ullén

Klimatsmartare betong i broarna

Betong har mycket lång livslängd och användes redan på romarnas tid. Att ersätta delar av bindemedlet cement – som är mycket klimatbelastande – med alternativa bindemedel ger ECO-betong.

Projektet Olskroken planskildhet bygger sex järnvägsbroar och en gångbro. Vi strävar efter att vara ett klimatsmart projekt. Totalt behövs 40 000 kubikmeter betong för broar och brostöd i projektet.

Vår entreprenör Peab använder nu ett förfinat recept, framtaget av underleverantören Swerock, för merparten av betongen i broarna.

– Förutom miljövinster får vi en bättre slutprodukt, säger utvecklingschef Martin Laninge, Peab.  

Genom att använda klimatsmart betong räknar vi med att utsläppen minskas med cirka 55 kg koldioxid/kubikmeter betong. Energiförbrukningen i tillverkningsprocessen står för cirka 50 % av cementens klimatbelastning, den andra hälften av CO2 utsläppen kommer ifrån råvarorna som används (främst kalksten).

En del av cementen byts ut mot exempelvis slagg,  vilket gör den mer miljövänlig, eftersom slagg inte har lika negativ klimatpåverkan som cement. Beteckningen är då ECO-betong.

Bro med förbättrad betong.
Brostöd byggs med ECO-betong. Bild: Peab 

Slagg kan kallas klimatsmart eftersom det är en restprodukt från annan tillverkning. Även exempelvis aska kan användas, och på sikt räknar man med att kunna framställa utsläppsfri cement.

Läs gärna Tidskriften Betongs (2019-11-01) djupdykning i fakta om Olskroken planskildhet via denna länk.