Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Längre ned på sidan kan du se en film om BEST-arbeten. Gudellaphoto

Längre ned på sidan kan du se en film om vad BEST-arbeten är. Gudellaphoto

Så arbetar vi med BEST i järnvägsanläggningen

Olskroken är en av landets viktigaste knutpunkter, som projektet nu förbättrar kapaciteten i. När de stora arbeten som syns utåt är klara tar arbetet med BEST vid. Det handlar om att få bana, el, signaler och telekommunikation på plats.

I Olskroken bygger vi för fullt. Ombyggnaden till planskilda järnvägsspår ökar framkomlighet och driftsäkerhet i anläggningen, till och från Göteborg, vilket gynnar regional och även till viss del nationell tågtrafik.

Knutpunkten är en av landets mest intensiva för järnvägstrafik. Bohusbanan, Norge-/Vänerbanan och Västra stambanan har gemensam infart mot Göteborgs central. Godstågstrafiken går till och från Göteborgsområdet, till exempel från Sävenäs rangerbangård, Hamnbanan, Gullbergsvass och från Västkustbanan.

Vi har även uppdraget att bygga anslutande spår ner till  Västlänken som går in mot Centralen.

Samtidigt som det synliga arbetet med markförstärkning, broar och ledningsarbeten pågår planeras och arbetas det med de system och den teknik som ska till för att tågen ska kunna rulla när allt är klart. Den klassiska uppdelningen är B för bana, E för el, S för signal och T för tele.

Titta på filmen där delprojektledaren för BEST-arbetet i projektet Västlänken, Sara Högström, beskriver klassiska BEST-arbeten.


Västlänken är uppdelat i fyra geografiska kontrakt, Centralen, Kvarnberget, Haga och Korsvägen. Nya stationer byggs på Centralen och Korsvägen samt i Haga. Jobbet med att bygga själva tunnlarna pågår, men samtidigt förbereds det för de installationer och BEST-arbeten som ska till, för att tågen slutligen ska kunna börja rulla.