Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En tyst lastbil glider in i vårt arbetsområde med klimatsmartare betong för pålplattorna.

En tyst lastbil glider in i vårt arbetsområde med klimatsmartare betong för pålplattorna.

Eldriven betongbil kommer lastad med ECO-betong

En nästan ljudlös betongbil som drivs med hjälp av el, glider lastad med ECO-betong in på vårt mellersta arbetsområde i Olskroken. Nu ska pålpattor gjutas.

Nyligen lanserade vår underentreprenör Swerock en helt elektrisk transportlösning. En betongbil och en lastväxlare har tagits fram i samarbete med Volvo Lastvagnar.

Den nya lösningen kan minska koldioxidutsläppen med drygt 800 ton årligen per lastbil, om man räknar på 8 300 körda mil per år och jämför med en dieseldriven lastbil. Inga avgasutsläpp av kväveoxider eller partiklar blir det heller.

Omgivande miljö påverkas mindre av eldrivna fordon, detta är bättre för chaufförer och människor som vistas runt den. Luften blir renare, buller och vibrationer blir mindre, både i marken och i själva bilen.

Chauffören berättade för dem som tog emot att det enda som hörs i förarhytten är knastret från däcken.

– Vad vi vet är detta de första fullelektriska lastbilarna av sitt slag i världen. Detta är ett testprojekt tillsammans med Volvo som ska pågå i daglig verksamhet under två år och sedan utvärderas, sade han.

Den första arbetsdagen var Diana Karem Shwan arbetsledare för gjutningen.

– Hållbarhetsfrågan är viktig för mig personligen, så det känns väldigt kul att få vara en av de första som är med om detta, sade hon.

För att minimera påverkan på miljön omkring vårt arbetsområde ställer Trafikverket miljökrav på entreprenörerna. I Olskroken finns inget specifikt krav på elfordon eller elmaskiner så detta initiativ är något utöver det vanliga.

– Därför är det extra roligt när Swerock, som är en av våra underentreprenörer i Olskroken lanserar en betongbil som går helt på el och som ska användas inom delprojekt Olskroken, säger Mira Andersson Ovuka, Trafikverket, ansvarig för miljö i Olskroken planskildhet.

Fakta ECO-Betong™
I ECO-Betong™ har delar av cementen ersatts av slagg som är en biprodukt från stålindustrin. Det minskar koldioxidutsläppen från tillverkningen radikalt, liksom uttaget av jungfrulig kalksten. Beroende på typen av användningsområde kan betongens klimatpåverkan minska med upp till 50 procent.