Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

DESEK heter den här maskinen, som kan lyfta färdigbyggda växlar och färdigbyggda spårspann. Här läggs ett spårspann på spår 89.

Den här maskinen kan lyfta färdigbyggda växlar och färdigbyggda spårspann. Här läggs ett spårspann på spår 89.

Så bygger vi om järnvägen i Olskroken

I Olskroken planskildhet pågår en mängd större och mindre arbeten för att bygga om spår och växlar så att järnvägsanläggningens kapacitet kan ökas. När broarna är klara fortsätter arbetet med själva järnvägen, ett teknikområde som kallas BEST.

BEST står för Bana, El, Signal och Telekommunikation. Arbetena inom BEST i  projektet Olskroken planskildhet är mycket komplexa. Inte minst för att ombyggnaden sker inom ett begränsat område där tågtrafik ska passera under byggtiden. 

För att ombyggnadsprojektet i Olskrokens spårområde ska kunna genomföras har man behövt frigöra ytor för att kunna flytta tågtrafiken tillfälligt till nyuppförda, provisoriska, spår. Detta för att kunna utföra mark-, grundläggnings- och BEST-arbeten.

På bilden ser man spårriktare som spårjusterar spår 89, tidigare i projektet.

Sex genereringar, vilket även kan beskrivs som inkopplingar i järnvägsanläggningen, har planerats in, från projektets start 2018 fram tills det ska vara helt klart och alla nya delar kan tas i drift 2025/2026.

Stora arbeten utförs under en generering i inom en begränsad yta, under ett visst tidsintervall. Inför dessa tillfällen, när tågtrafiken berörs, ansöker man flera år i förväg om att få stoppa/flytta/påverka trafiken.

Två av dessa komplicerade genereringar är genomförda. Det tredje inleds i början av april denna vår.

Vårens och sommarens arbeten, påverkan spårvagns- och tågtrafik.