Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Västlänken håller budget

Den 15 november 2014 fanns en insändare av signaturen "Hisings-Bo" med i Göteborgs-Posten. Här hittar du vårt svar.

Svaret skickades till Göteborgs-Posten 2014-11-17. Publicerat: 2014-11-21

Västlänken håller budget

Projekt Västlänken är en dubbelspårig järnväg på ungefär 8 km genom centrala Göteborg, varav drygt 6 km i tunnel. I projektet ingår även tre nya stationer, vid Göteborgs Central, Haga och Korsvägen. Projektet är i likhet med alla Trafikverkets projekt avgränsat i tid, kostnad och innehåll. Budgeten för Västlänken är 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. I dagsläget finns inga indikationer på att den budgeten inte skulle räcka.

Genom att sätta budgeten i en vid beslutet fast prisnivå undviker vi spekulationer i framtida prisförändringar för till exempel betong och räler samt i hur inflationen faller ut. När vi vid en viss tidpunkt följer upp budgeten räknar vi tillbaka till prisnivån för den fastställda budgeten med då kända index. Detta för att vara säkra på att vi har en riktig och relevant jämförelse mellan prognos och fastställd budget.

Det är en myt att Trafikverkets stora infrastrukturprojekt som regel blir dyrare än beräknat. Tvärtom visar den senaste prognosen för Trafikverkets 13 största infrastrukturprojekt att vi kapar kostnaderna med hela 3,8 miljarder kronor jämfört med nationell plan för transportsystemet.

Bo Larsson, projektchef Västlänken