Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Flera syften med Västlänken

Den 5 januari fanns en insändare med i Göteborgs-Posten av signaturen ”Osborn”. Här hittar du vårt svar.

Svaret skickades till Göteborgs-Posten 2015-01-08. Publicerat: 2015-01-11

Flera syften med Västlänken

En utbyggd säckstation fanns med ganska långt in i planeringsprocessen under beteckningen "förstärkningsalternativet". Om det endast hade varit en fråga om järnvägskapacitet, kunde det ha varit ett realistiskt alternativ. Men det handlar om mer än att få plats med fler tåg, järnvägstunneln Västlänken har flera syften. Det blir möjligt att ta emot det ökande antalet tågresenärer i Västsverige. Dessutom får staden Göteborg fördelar, liksom de som pendlar kollektivt.

En utökad säckstation skulle ta upp ytor som nu i stället kan användas till att utveckla nya stadskvarter. En enda järnvägsstation i Göteborg kräver att den lokala kollektivtrafiken löper samman i en och samma punkt, varifrån resenärerna kan ta sig vidare med buss eller spårvagn till sina mål. Den lösning som nu är beslutad gör att fler kommer direkt till sina destinationer och att bytena mellan tåg, buss och spårvagn kan fördelas mellan flera platser i staden. Järnvägsstationer bidrar till att det blir mer attraktivt att bo, verka och investera i omgivningarna. Med fler stationer än en, kommer det att gälla större delar av centrala Göteborg än bara områdena närmast centralen.

Åke Wessman, kommunikationsansvarig på Trafikverket