Denna nyhet är äldre än 6 månader
Trafiksäkra Västlänkstransporter
Hoppa till:
Den 22 januari fanns en insändare med i Göteborgs-Posten av signaturen Förälder. Här hittar du vårt svar.
Svaret skickades till Göteborgs-Posten 2015-01-23. Publicerat: -
Trafiksäkra Västlänkstransporter
Vi tar trafik- och säkerhetsfrågorna på största allvar vid planeringen av Västlänken. Transporter till och från den arbetstunnel som planeras i Örgryte/Skår ska ske på ett säkert sätt.
Vi har utrett tre alternativ för arbetstunneln. Ett alternativ vid Topeliusgatan/Karlfeldsgatan har valts bort på grund av närheten till bostadshus. Ett alternativ med mynning i spårtunneln i Almedal har valts bort för att det skulle innebära en nästan dubbelt så lång byggtid i området, och för att trafiken på både E6 och Västkustbanan hade påverkats i stor utsträckning. Det tredje alternativet, som är det vi föreslår, innebär att byggtrafiken leds i ett område med verksamheter via rondellen Skårsgatan/Sankt Sigfridsgatan till närliggande Kallebäcksmotet, R40 och E6.
År 2012 gick cirka 8 400 fordon per dygn, varav runt 440 tunga, på Sankt Sigfridsgatan. Transporterna från arbetstunneln beräknas som mest uppgå till 25-55 fordon per dygn i cirka 2 års tid.
Anslutningen till Sankt Sigfridsgatan ska vara säker för alla som rör sig i området. Barn på väg till Skårskolan kommer inte behöva dela väg med byggtrafiken, utan kan till exempel ledas till östra sidan av Sankt Sigfridsgatan via övergångsställen.
Erik Lööv, d elprojektledare Trafikverket
Senast uppdaterad/granskad: 2015-01-26