Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Trafiksäkra Västlänkstransporter

Den 22 januari fanns en insändare med i Göteborgs-Posten av signaturen Förälder. Här hittar du vårt svar.

Svaret skickades till Göteborgs-Posten 2015-01-23. Publicerat: -

Trafiksäkra Västlänkstransporter

Vi tar trafik- och säkerhetsfrågorna på största allvar vid planeringen av Västlänken. Transporter till och från den arbetstunnel som planeras i Örgryte/Skår ska ske på ett säkert sätt.

Vi har utrett tre alternativ för arbetstunneln. Ett alternativ vid Topeliusgatan/Karlfeldsgatan har valts bort på grund av närheten till bostadshus. Ett alternativ med mynning i spårtunneln i Almedal har valts bort för att det skulle innebära en nästan dubbelt så lång byggtid i området, och för att trafiken på både E6 och Västkustbanan hade påverkats i stor utsträckning. Det tredje alternativet, som är det vi föreslår, innebär att byggtrafiken leds i ett område med verksamheter via rondellen Skårsgatan/Sankt Sigfridsgatan till närliggande Kallebäcksmotet, R40 och E6.

År 2012 gick cirka 8 400 fordon per dygn, varav runt 440 tunga, på Sankt Sigfridsgatan. Transporterna från arbetstunneln beräknas som mest uppgå till 25-55 fordon per dygn i cirka 2 års tid.

Anslutningen till Sankt Sigfridsgatan ska vara säker för alla som rör sig i området. Barn på väg till Skårskolan kommer inte behöva dela väg med byggtrafiken, utan kan till exempel ledas till östra sidan av Sankt Sigfridsgatan via övergångsställen.

Erik Lööv, delprojektledare Trafikverket