Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Fel om Trafikverkets beräkning

Den 24 februari fanns en insändare av Ebbe Röd med i Göteborg-Posten. Här hittar du vårt svar.

Svaret skickades till Göteborgs-Posten 2015-02-25. Publicerat: -

Fel om Trafikverkets beräkning

I polemik med politiska företrädare uppger Ebbe Röd att Västlänken skulle ge en samhällsekonomisk förlust på en miljon kronor om dagen i 60 år och att källan till det skulle vara Trafikverkets samhällsekonomiska beräkning. Men uppgiften är inte korrekt. Den samlade bedömningen är att utbyggnaden är samhällsekonomiskt motiverad.

I Trafikverkets analys, som är gemensam för Västlänken och en ny lösning vid Olskroken, balanserar de kalkylerbara nyttorna i stort sett de samhällsekonomiska kostnaderna. I motsats till påståendet om "kraftigt överdrivna nyttor" är Trafikverkets analysmodell i själva verket försiktig. Västlänken/Olskroken kommer att generera en rad nyttor som inte blir synliga i den samhällsekonomiska kalkylen, eftersom det saknas etablerade metoder för att prissätta dem. Det gäller till exempel effekter på arbetsmarknaden, exploateringsmöjligheter kring stationerna och större tillförlitlighet för godstransporter.

Läs gärna mer på trafikverket.se, sök rapporten "Västlänken sammanhang och effekter 130614".

Jörgen Einarsson, enhetschef Trafikverket