Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Haga - ett alternativ till Järntorget

Den 12 januari fanns en insändare i Göteborgs-Posten av Einar Hansson som undrar varför Västlänkens station ska ligga vid Haga och inte vid Järntorget? Läs vårt svar här.

Svaret skickades in till Göteborgs-Posten 2016-03-12. Publicerat: 2016-01-15

Järntorget är mycket riktigt en viktig knutpunkt i Göteborg. Redan i förstudien för Västlänken studerades också en station kopplad till Järntorget. Det valdes dock bort framför allt av följande skäl;

  • hög investeringskostnad,
  • betydande störningar i befintlig bebyggelse under byggskedet,
  • längre restider samt att Korsvägen inte kunde nås.

I samband med järnvägsutredningen studerades översiktligt andra möjligheter att nå Järntorget i kombination med att gå via Korsvägen. Konflikterna med antingen Götatunneln eller underjordiska anläggningar i anslutning till Rosenlundverket skulle dock ge en omöjlig geometri för tunneln och järnvägsspåren. På trafikverket.se/vastlanken/dokument finns förstudie och järnvägsutredning.

En station vid Haga ger många liknande fördelar som en station vid Järntorget. I området finns stadsbyggnadsprojekt som Norra Masthugget och Skeppsbron. När stationen är klar 2026 har även kollektivtrafiken i området utvecklats. Med fler centrala tågstationer kan också trycket minska på området runt Göteborgs Central.

Bo Lindgren, Projektledare Trafikverket