Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Fel om Västlänken

Den 17 oktober 2016 fanns en insändare i Göteborgs-Posten om Västlänken. Här finns vårt svar.

Skribenten målar upp ett skräckscenario om vad som väntar Göteborg när Västlänken byggs. Dessvärre innehåller insändaren flera fel och överdrifter.

  • Västlänkens nya station vid Centralen ligger enligt skribenten ”långt under mark och långt från nuvarande Centralstation”. Fakta är att stationen ligger cirka 15 meter under mark, cirka 250 meter från nuvarande centralstationen och i direkt anslutning till Nils Ericsonterminalen. Huruvida det är långt eller inte är upp till var och en att bedöma.
  • Att centrala Göteborg blir en byggarbetsplats stämmer inte. Visst kommer byggarbeten att pågå, men merparten av Västlänken byggs genom berg under markytan.
  • Att det skulle vara oklart var ler- och stenmassor ska transporteras och deponeras stämmer inte. Det finns redan avtal för att sälja berget och deponera leran. Troligen tecknar vi dock ytterligare avtal innan byggstart.
  • En del av Nils Ericsonterminalen monteras ner under byggtiden, den byggs dock upp igen.
  • Västlänken byggs genom Haga, men att Hagaparken skulle ”demoleras” stämmer inte. De träd och parker som påverkas återställs efter byggtiden.
  • Lisebergs norra entré ”offras inte”. Vissa byggnader monteras ner men Liseberg kommer att vara tillgängligt under tiden som Västlänken byggs.