Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Vi mörkar inte rapporter

Den 29 mars 2017 fanns en insändare i Göteborgs-Posten om vår attitydundersökning. Här är vårt svar som publicerades den 2 april.

De attitydundersökningar som Mats Lövgren hänvisar till i sin insändare i GP den 29 mars är viktiga verktyg för oss för att utforma vår kommunikation med våra olika målgrupper. Det är inga hemliga rapporter som vi mörkar, utan de är diarieförda och tillgängliga för allmänheten. Liknande attitydundersökningar genomförs löpande för flertalet av Trafikverkets projekt.

Den huvudsakliga målgruppen för Trafikverkets kommunikationsarbete är de medborgare som berörs av Västlänken, t ex närboende, fastighetsägare och näringsidkare. Syftet med kommunikationen är att förklara hur, var och när vi bygger och vilken påverkan detta får. Genom attitydundersökningarna får vi bland annat reda på vilka grupper som oroar sig, vilken information de söker och genom vilka kanaler de vill kommunicera.

Resultaten av den senaste undersökningen visar att oron för Västlänken minskat i alla grupper sedan 2015. Den grupp som känner mest oro är närboende och verksamheter, t.ex. näringsidkare. Mot bakgrund av detta har vi intensifierat kommunikationen med dessa grupper, och arbetar på en rad olika sätt för att fånga in deras synpunkter och förklara hur vi arbetar och vad som kommer att hända. Förutom information på vår webbplats och via utskick har vi möten med bland annat bostadsrättsföreningar, fastighetsägare, näringsidkare, förskolor med flera.

Trafikverket har ett tydligt uppdrag från regeringen att bygga Västlänken, ett infrastrukturprojekt som är finansierat via den nationella planen för transportsystemet 2014-2025. Vi har full förståelse för att man kan känna oro inför byggskedet. Med utgångspunkt från vårt uppdrag vill vi genomföra projektet på ett så bra sätt som möjligt, för så många som möjligt. Däremot har självklart alla rätt att ha sin egen uppfattning kring de politiska beslut som fattats och det är inget som vi har någon åsikt om eller försöker påverka.

Att som Mats Lövgren insinuera att vi skulle ha för avsikt att mörka eller vilseleda är ett påstående som är helt taget ur luften. Alla som arbetar professionellt med kommunikation, vet att rätt information, i rätt tid och i rätt kanaler förutsätter att man har kunskap kring nuläget och vet vilka krav och önskemål som målgrupperna har. För detta ändamål är attitydmätningar ett viktigt verktyg för oss.

Ulf Angberg
Kommunikationsansvarig för Västlänken, Trafikverket

Länk till rapporten: Attitydundersökning 2016, (länk öppnas i nytt fönster, pdf-fil 922 kB)