Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

En säker tunnel

Olle Sölscher och Peter Borchardt skriver i en insändare i GP den 10 oktober att Trafikverket valt en riskfylld säkerhetslösning för Västlänken.

Vi på Trafikverket har under flera års tid arbetat tillsammans med Räddningstjänsten Storgöteborg med att ta fram ett säkerhetskoncept för Västlänken. Vi rådgör även med polis och ambulans kring frågor som gäller deras verksamhet. Säkerheten i Västlänken kommer att byggas enligt de normer och regler som finns i Sverige och inom EU och kommer uppfylla alla krav man kan ställa på en modern tunnel.

Västlänken planeras med parallella servicetunnlar på mer än hälften av sträckan. Resterande delar utryms via serviceschakt med samma avstånd mellan de vägar som är till för räddningstjänstens insatser,som i en räddningstunnel. Serviceschakt är en är en metod som är godkänd av EU och som används i till exempel i Wien.

Konceptet för Västlänken, med både parallell tunnel och serviceschakt, har även verifierats genom en säkerhetsvärdering som har genomförts av en oberoende part. Slutsatsen är att lösningen för Västlänken är likvärdig, när det gäller resenärernas säkerhet och möjlighet till självutrymning, med det alternativ insändaren föreslår.