Trafikverket arbetar aktivt för att undvika att arbeten i Trafikverkets regi leder till skador för fastighetsägare, boende och verksamhetsutövare. Trafikverket ersätter skador där det kan påvisas att det är våra arbeten som orsakat skadan.
Skada kan exempelvis vara sprickor eller sättningar på en fastighet eller lägenhet. Även förstörda föremål kan vara skador som uppstått då arbete utförts i eller i närhet av en fastighet eller lägenhet.
Hur du anmäler skada
Skador kan uppstå på fast egendom (byggnader), lös egendom (föremål i din bostad, som exempelvis en vas) eller på en verksamhet (intäktsbortfall i rörelse). Alla skador ska anmälas skriftligen och för att förenkla handläggningen fyller du i vårt anmälningsformulär via länken nedan.
Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR. Läs mer om hur Trafikverket hanterar GDPR här
Hantering av en anmälan av skada
Trafikverket gör en första bedömning av skadan utifrån den dokumentation som bifogats anmälan. Därefter görs en grundligare utredning där avståndet till Trafikverkets arbetsplatser ses över och vilken sorts arbeten som gjorts vid tillfället. Om skadan är omfattande kan besiktning på plats vara nödvändig och i samband med detta sker även en värdebedömning av skadan. Denna syn utmynnar i en rapport som bifogas som ett skriftligt besked till anmälaren av skadan.
OBS! Då du gör anspråk på ersättning bör ni kontakta ert försäkringsbolag för fortsatt hantering av ert ärende.
Skriftligt besked
Trafikverket skickar ut ett skriftligt besked i ditt ärende om hur vi bedömer din skada och kravet på skadestånd.
Handläggningstiden är cirka 30-45 dagar från att en anmälan kommer in till att ett besked lämnas. Tiden varierar beroende på hur många ärenden vi har att handlägga. Under sommarmånaderna kan tiden vara något längre.
Om du inte är nöjd med beskedet
Besked lämnas utifrån de underlag som skickats in och den utredning som Trafikverket gjort. Besked går inte att överklaga eftersom det är ett myndighetsbeslut.
Däremot kan Trafikverket på begäran göra en ny bedömning av ärendet om det kommer fram nya omständigheter som inte tidigare har tagits hänsyn till.
Om du trots det inte är nöjd med vårt besked kan du driva ärendet vidare genom att väcka skadeståndstalan vid allmän domstol.
För övrig information och frågor av mer allmän karaktär, kontakta Trafikverkets kontaktcenter, se Kontakta oss på denna sida.