Citybanan i Stockholm lutade fem månader före planerat. I snitt slutar stora projekt fem procent under budget.
Denna nyhet är äldre än 6 månader
Komplexa projekt kostar mindre än beräknat
Hoppa till:
Citybanan i Stockholm slutade 1 procent över budget. BanaVäg i Väst blev exakt som budgeterat och Norra Länken i Stockholm gick 21 procent under budget. Dessa är tre av de största infrastrukturprojekten i Sverige sedan 2011.
Sedan 2011 har Trafikverkets stora projekt, de med en budget på över fyra miljarder eller med ett komplext utförande, slutat fem procent under budget. - Vi arbetar ständigt med att förbättra våra kostnadskalkyler. Ett exempel är arbetet med den nationella planen 2018-2029 där vi nu är tydligare med i vilket skede projekten är och redovisar kostnadsintervall för att förtydliga att det finns större osäkerheter tidigt i planeringen. Men sammantaget har vi en bra kostnadskalkyl, säger Lennart Kalander, chef för nationell planering på Trafikverket.
87 miljarder blev 82
De 13 stora projekt som avslutats sedan 2011 hade en total budget på 87 miljarder kronor. Slutnotan landade dock på 82 miljarder, fem procent under. Mest över budget gick Ådalsbanan och E4 Sundsvall. Båda dessa projekt slutade tre procent över det som budgeterats. Den nya järnvägen i Kiruna sticker ut åt andra hållet där slutkostnaden landade på hälften av det budgeterade. - I Trafikverkets stora projekt, som pågår under en lång tidsperiod, kan det hända väldigt mycket, ändrade förutsättningar som till exempel ny lagstiftning och ny teknik. Trots detta har vi i dessa komplexa projekt så stor kostnadskontroll att vi totalt hamnar under budget, säger Johan Bill, chef för Stora Projekt på Trafikverket.
12 av 13 projekt i tid
Av samtliga 13 projekt avslutades alla utom ett i tid. Delsträckningen Norrtull-Värtan i Norra länken kunde öppna för trafik ett helt år före planering. Åt andra hållet avvek Ådalsbanan där trafiken kunde släppas på först ett år efter planering.
I tabellen nedan redovisas samtliga stora projekt som färdigställts sedan 2011.
Jämförelse mot Nationell plan 2010-2021 (Prisnivå: 2009 och i mnkr.)
Planerad trafikstart
Verkligen trafikstart
Beräknad kostnad i plan
Utfall
Utfall - avvikelse mot plan
Utfall - avvikelse mot plan i %
Citytunneln i Malmö
Juni 2011
Dec 2010
8 090
7 672
-418
-5%
Partihallsförbindelsen i Göteborg
Dec 2011
Dec 2011
1 779
1 651
-128
-7%
BanaVäg i Väst
Dec 2012
Dec 2012
13 169
13 200
31
0%
Kiruna - Ny järnväg
Okt 2012
Aug 2012
2 002
1 002
-1 000
-50%
Ådalsbanan - Sundsvall - Nyland
Aug 2011
Aug 2012
6 957
7 178
221
+ 3%
BanaVäg Motala - Mjölby
2012/2013
2012/2013
3 976
3 936
-40
-1%
E18 Hjulsta - Kista
Jan 2015
Maj 2014
3 960
3 345
-615
-16%
Norra länken – Norrtull-Värtan
Nov 2015
Nov 2014
11 925
9 375
-2 550
- 21 %
E4 Sundsvall
Dec 2015
Dec 2014
4 094
4 209
115
+3%
Hallandsås (omstart 2003)
Dec 2015
Dec 2015
10 827
11 025
198
+2%
Marieholmsbron
Dec 2016
Dec 2016
1 350
1 285
-65
- 5%
Norra länken – Tomteboda-Nortull
Dec 2017
April 2017
753
595
-158
-21%
Citybanan
Dec 2017
Juli 2017
18 405
18 510
105
+1 %
TOTALT
87 287
82 983
-4 304
-5%
Kostnaderna är uppräknade med väg- och banindex.
Hade du nytta av informationen?
40 av 46 (86 %) läsare har svarat att de har haft nytta av informationen
Senast uppdaterad/granskad: 2018-03-08