Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Inflygning i en av deletapp Korsvägens arbetstunnlar. Bild/film: NCC

Inflygning i en av deletapp Korsvägens arbetstunnlar. Bild/film: NCC

Flyg med in i tunneln

Följ med in i den östra arbetstunneln på Södra vägen. Vi har flugit in i tunneln med en drönare och filmat.

Vi har kommit cirka 85 meter in i tunneln. Nu spränger vi så kallade fullsalvor, som tar hela arean på tunneln och 5 meter djupt in i tunneln per gång. 

Arbetstunneln är 300 meter lång, och vi beräknar att vara framme vid Liseberget i november. Därefter fortsätter sprängningarna för stationsdelen i Liseberget.

Arbetscykel

Vi spränger inte varje dag. Arbetscykeln ser ungefär ut så här:

  • Borrning, sprängning och utlastning tre dagar i sträck. Det innebär att vi borrar cirka 6 timmar, laddar under 2,5–3 timmar för att sedan spränga på någon av våra tre fasta skjuttider som vi har för tillfället: 09,45, 13,45 eller 18,45 (dessa kan ändra sig), och börjar borra igen.
  • Därefter följer 3-4 dagar med bergförstärkning, då vi borrar i bult, och injekteringsarbeten för att täta berget. När vi tätar berget borrar vi först cirka 15 meter och tätar sedan berget genom att trycka in en blandning av vatten och cement. När det är klart borrar vi och spränger igen. 

I tunneln arbetar vi även kvällar och helger, men då blir våra riktvärden för buller betydligt lägre. För att kontrollera hur mycket våra moment bullrar mäter vi vid nya moment, eller när vi får in klagomål. Från juni kommer vi även att kunna lasta på kvällstid. Läs gärna mer om vilka riktvärden vi har.