Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

En trygg och levande stad även under konstruktion

Genom färg och kreativitet på planken vill vi skapa en levande stadsmiljö under hela vår byggtid. Trots den avskärmning som planken skapar vill vi se planken som en möjlighet att bjuda in och låta passerande se, interagera och reflektera.

Många kreatörer har fått ta plats på de byggplank som omringar våra arbetsplatser runt om i staden. Projektet som fortlöper under hela vår byggtid gör det möjlighet för kreatörer att anmäla sitt intresse att sätta sin prägel på planken. En del av planken är försedda med titt-fönster där passerande kan stanna och se in över bygget som pågår. Ett sätt att följa vad som pågår såväl innanför samt på planken.

Utöver kreativa utsmyckningar och möjlighet att följa byggarbetsplatsen på nära håll är många av planken även försedda med belysning för att göra platsen runt våra arbetsområden mer upplysta. Genom ljus och kreativa uttryck vill vi skapa en trygg känsla runt våra arbetsplatser. Något som blir allt mer viktigt och påtagligt nu när vi går mot höst, vinter och en allt mörkare årstid.

Vad byggplank, utöver dess faktiska funktion, kan tillföra en stad i förändring finns det naturligtvis många tankar och svar på. Ta del av hur några av våra kreatörer ser på vad det kan tillföra och hur de arbetat för att sätta sin personliga prägel på planken.

Vad vill du säga/ge till de som går förbi vårt byggplank och ser ditt verk?
Att allt du behöver finns i dig själv :))) 

Hur fick du idén till ditt konstverk?
Min kompis Huge-O sade orden ”Keep on searching you will find the way” till mig som ett råd en gång. Jag tyckte att det var ett bra råd för att det inte säger till mig exakt vad jag ska göra men att jag med tiden kommer veta exakt vad jag ska göra. 

Vad kan konst på byggplank tillföra en stad?
Det beror såklart på konsten, men förhoppningsvis ett trevligare klimat!

Vad fick dig att börja skapa? Hur länge har du hållit på?
Jag har sysslat med neonljuskonsti ca 3.5 år men i övrigt har jag alltid haft kreativa projekt igång av olika slag. Dock pausade jag i ca 15 år pga dissiga kommentarer om mitt skapande från min bildlärare i mellanstadiet :( 

Vad är ditt favoritredskap/hjälpmedel när du skapar din konst?
Det största hjälpmedlet är nog inspiration, det hämtar jag från mina kompisar och folk jag inte känner, moln, vattenreflektioner och saker som glänser. 

Vad är den största utmaningen för dig i arbetet att skapa konst på ett byggplank?
Från början var jag rädd för att folk kommer sabotera konsten, men jag tror att offentlig konst respekteras mer än en tror. 

Hur lång tid tar/tog det för dig att bli klar med verket?
Det som tar mest tid är iden kreativa idén och konceptet, sedan lämnar jag över till min glasblåsare. Själva monteringen tar inte mer än någon dag. 

Har du skapat konst av ett byggplank förut?
Nej, men jag har skapat konst i andra offentliga miljöer tidigare, till exempel i NK’s parkeringshus. 

Vad är din relation till Göteborg?
Vi är tighta!!!! Jag har växt upp här och tycker det är världens bästa stad att bo i. Mest gillar jag att det är nära till havet, där känner jag mig fri!  

Hur föreställer du dig framtiden Göteborg?
Jag hoppas att det blir en fortsatt kreativ med mycket kultur och unga företag. 

Vad vill du säga/ge till de som går förbi vårt byggplank och ser ditt verk?
Jag vill att Göteborgs invånare ,besökare ,semesterfirare och annat löst folk ska stanna upp en stund och begrunda, beskåda eller förfasa sig.  Helt enkelt beröra sinnet på något plan i människans innersta väsen.  Jag har valt färger, himmelsblå vitt rött och svart, tydliga streck och symboler som alla kan relatera till.

Hur fick du idén till ditt konstverk?
Jag målar människor i olika sammanhang , realistiska såsom drömlika illustrationer. Väggmålningen / Gränsland  är inspirerad från en befintlig  tavla som jag målade 2018.

Vad kan konst på byggplank tillföra en stad?
Konst på byggplank bidrar till kreativitet och mångfald.  Väcker människans sinne och kan förhoppningsvis göra så vi stannar upp en stund och begrundar, nya tankar väcks och inspirerar varandra till en gladare vardag.

Vad fick dig att börja skapa? Hur länge har du hållit på?
Jag har så länge jag kan minnas varit nyfiken och haft levande  fantasi.  Samlat på  saker,  material som inspirerat mig till att  uttrycka mig i bild och form.

Vad är ditt favoritredskap/hjälpmedel när du skapar din konst?
För tillfället är det måleri som jag ägnar mig åt. Men inget material är heligt utan jag är ständigt vaken och ser alltid nya möjligheter.

Vad är den största utmaningen för dig i arbetet att skapa konst på ett byggplank?Detta var min första väggmålning och den störta utmaningen var vädret.  Stenpiren är ett blåshål och jag höll på att frysa arslet av mig innan jag kom på en lösning. Trots att det var uppehåll och 15 grader blev det väldigt kallt.

Hur lång tid tar/tog det för dig att bli klar med verket?
Det tog mig 6 dagar att bli klar.

Har du skapat konst av ett byggplank förut?
Detta var mitt första verk. Hoppas det blir fler tillfällen.

Vad är din relation till Göteborg?
Jag är född i Göteborg och har alltid tryckt att det varit och är en trevlig stad.

Hur föreställer du dig framtiden Göteborg?
Jag tror att Göteborg på sikt när allt vägdamm och buller lagt sig kommer att  bli ännu bättre. Jag hoppas att vi kommer att finna nya modiga lösningar och att våra Konstnärer kommer fortsätta att sätta färg på vår stad och att vi får vara en del av det politiska  spelet med alla dess möjligher, tillsammans skapa en rolig inspirerande och modig stad.

Vad vill du säga/ge till de som går förbi vårt byggplank och ser ditt verk?
Framför allt vill jag göra platsen trevligare, men också få dem att faktiskt tänka på den istället för att bara passera. Det blir så lätt att städer består av några få platser vi besöker och sedan en rad fasader vi passerar förbi – platser som inte riktigt är utan mest fungerar som kulisser när vi rör oss från plats A till B. Göteborgssagor är en uppenbar mytologisering av platserna som verken är uppförda på, men det är som en konkav spegel. Visst är bilden förvrängd, men någonting av platsen som beskrivs skall ändå finnas där i botten.

Men det räcker med att någon skall vara road några sekunder på väg till jobbet för att de egentligen skall ha gjort sitt jobb.

Hur fick du idén till ditt konstverk?
Jag arbetar med text och är därför förstås huvudsakligen van att publicera mig i böcker eller tidskrifter, men jag tyckte att det här projektet lät så roligt att jag hemskt gärna ville bidra och satte mig för att fundera på hur jag kunde förflytta det jag brukar göra till ett byggplank. Det måste vara kort. Det måste säga någonting om platserna. Det måste bidra med någonting positivt till stadsbilden. Det måste vara roligt. Så jag bestämde mig för att berätta om ett Göteborg med troll, landshövdingar med storhetsvansinne, minotaurer och brevskrivande operabyggnader, för det var ett sätt att förankra platserna i någonting på etthundra ord per berättelse.

Vad kan konst på byggplank tillföra en stad?
Här är problemet förstås att man från första börja har en rad byggplank – de har inte satts upp bara för att vi skall sätta konst på dem – som förfular staden. Konsten blir plåster på ett estetiskt sår i stadsbilden. De uthärdliggör byggprojektets visuella bieffekter. Sedan kan de fylla alla de varierande funktioner konst i allmänhet kan ha ovanpå det.

Vad fick dig att börja skapa? Hur länge har du hållit på?
Tja, sedan femårsåldern? Men mellersta tonåren om vi skall räkna med att texterna skall nå någon form av publik utanför familjen. Jag vet inte vad den inledande drivkraften var, men med åren tror jag att den viktigaste anledningen till att jag fortsatte var tillhörighet och en önskan att bidra till kulturen som gett mig så mycket. Att inte bara ta.

Vad är ditt favoritredskap/hjälpmedel när du skapar din konst?
Papper och penna. Men för den här typen av korta berättelser är jag också väldigt förtjust i min whiteboard i vardagsrummet.

Vad är den största utmaningen för dig i arbetet att skapa konst på ett byggplank
Ärligt talat var det nog mest ett logistiskt problem. Att över huvud taget sätta upp konsten. Jag arbetar med text. Vad är ett rimligt material att trycka på? Håller det? Hur får man upp den? Platsbegränsningen, själva skrivandet eller att designa plakaten var enkelt. Hantera tavlor på sex kvadratmeter, frakta runt dem under en given tidsram, skruva upp dem – det där man som författare aldrig behöver göra annars.

Hur lång tid tar/tog det för dig att bli klar med verket?
Berättelserna tog inte så lång tid att skriva, men allt runt med att hitta rätt material och tryckeri, ordna logistiken kring transport och uppsättande och så vidare drog ut rätt mycket på tiden.

Har du skapat konst av ett byggplank förut?
Nej, men skulle gärna göra det igen. Det var ett hemskt roligt uppdrag. Men mitt verk är förstås utspritt över delar av Göteborg – det krävs mycket byggplank för att det skall vara rimligt att göra någonting liknande. Det är inte så ofta så mycket byggplanksyta står till förfogande.

Vad är din relation till Göteborg?
Jag är uppvuxen på pendlingsavstånd, så Göteborg var alltid den stora staden under min uppväxt. Sedan läste jag ett tag på Göteborgs universitet direkt efter gymnasiet. Jag har ett förhållande till alla de platser jag skriver om. Göteborgsoperan var den första operan jag kände var min, jag har vandrat längs Skeppsbron många gånger och så vidare.

Hur föreställer du dig framtiden Göteborg?
En av mina favoritgenrer är framtidens idéhistoria: böcker om hur vi tidigare föreställt oss framtiden. Hur såg man i slutet av sextiotalet på trafiklösningar vid millennieskiftet? De där centralt liggande flygplatserna med vertikalt startande flygplan som så många talade om blev aldrig av. Och science fiction-författare talar ofta om hur mycket enklare det är att skriva om världen om ettusen år än om tio år: framtiden vill inte förutsägas. Men Göteborg är en stad där biltrafiklederna skär som sår genom staden. I någon mån hoppas jag förstås att det skall bli enklare att ta sig fram som cyklist eller fotgängare. Nedgrävning av trafikleder är inte bara bra för att man kan bygga på marken, utan också för att man blir av med barriärer för andra trafikslag. Jag vill föreställa mig ett Göteborg som präglas lite mindre av asfalt än vad vi ser i dag.

Vad vill du säga/ge till de som går förbi vårt byggplank och ser ditt verk?
Jag vill inte minst bejaka ett hopp om framtiden, både när det gäller situationen på Nya Allén och situationen i världen. Jag vill även uppmärksamma folk om att kärlek minsann kan växa på träd, bara man tittar åt rätt håll ...

Hur fick du idén till ditt konstverk?
Serien blev till ursprungligen i samband med ett projekt där jag tecknade medvetet överdrivet gulliga seriestrippar med temat Äkta kärlek. Jag tecknade serien i ett ganska spontat ryck på Finlandsfärjan - märkligt sammanhang att bli inspirerad kan man tycka, men det blev jag. När det sedan blev aktuellt med att skapa byggplankskonst, kändes strippen ifråga som gjuten. 

Vad kan konst på byggplank tillföra en stad?
Är det något som har fattats i Göteborg är det levande och varierande konst på gatorna. Det minsta detta projekt kan tillföra är att erbjuda ett tillfälligt lyft för estetiken i stadsbilden - i bästa fall kan det vara startskottet för en mer öppensinnad inställning hos göteborgarna till detsamma.  

Vad fick dig att börja skapa? Hur länge har du hållit på?
Jag har skapat serier i princip sedan jag kunde hålla i en penna. Det kan kanske anses handla om ett medfött behov av att berätta med bilder - dock var det inte förrän i 30-årsåldern som jag började teckna mer på liv och död än för skojs skull. Sedan dess har jag gett ut två böcker, tecknat serier och satir till en rad tidningar, illustrerat till KP och även dokumenterat mitt liv till och från i serieform. Det har varit en angenäm resa så här långt.

Vad är ditt favoritredskap/hjälpmedel när du skapar din konst?
Under många år var det en stålstiftspenna, doppad i flytande tusch. Numera tecknar jag mest med penselpennor. Jag är samtidigt klart nyfiken på att utforska de digitala möjligheterna inom bildskapande betydligt mer än jag gjort hittills.

Vad är den största utmaningen för dig i arbetet att skapa konst på ett byggplank?
Eftersom jag är tecknare snarare än målare, hade det varit ett lite väl utmanande projekt för mig att måla upp verket själv på planket. Därför anlitade jag graffitikonstnären Pärra Andreasson från Malmö till jobbet. Han ställde upp, lånade min Majornalya över en helg i april och gjorde ett grymt jobb.

Hur lång tid tar/tog det för dig att bli klar med verket?
Om vi snackar måleridelen av arbetet, så tog det hela sammanlagt ungefär en och en halv arbetsdag för Pärra. En osannolikt kort tid, vilket nog delvis beror på att vi hade en ständigt överhängande risk för ösregn - vilket tack och lov började först under den sista halvtimmen av arbetet.

Har du skapat konst av ett byggplank förut?
Nej. 

Vad är din relation till Göteborg?
Jag flyttade till Göteborg 2001, från Finland där jag är uppvuxen. Från början var det tänkt som en högst tillfällig flytt, men nästan 20 år har hunnit gå och jag känner fortfarande ingen större längtan att bo någon annanstans. Göteborg lever, andas och fortsätter att överraska en positivt nu och då.

Hur föreställer du dig framtiden Göteborg?
Jag är visserligen en obotlig optimist, men i viss mån ändå kluven. Det är mycket intressant och relevant som är i färd att byggas upp just nu, men å andra sidan är det provocerande att kulturellt angelägna platser som Truckstop Alaska måste stryka på foten, samtidigt som man prioriterar elitistiska projekt som Karlatornet. Det är en ovälkommen gentrifiering i mina ögon. Vad Göteborg behöver mer än något är fler alternativa mötesplatser - fler chanser till att skapa något mellanmänskligt och innerligt i denna allt kallare samtid.  

Vad vill du säga/ge till de som går förbi vårt byggplank och ser ditt verk?
Det är ett verk som skildrar kvinnor på ett annat sätt än media. Det handlar också om svåra känslor och om den form av skönhet som växer ut av erfarenhet och Mörker, Och om att våga vara sårbar, och våga lyssna till sig själv.

Hur fick du idén till ditt konstverk?
Genom att möta tjejer i olika faser av livet, många i svåra situationer. Och många som tagit sig igenom.

Vad kan konst på byggplank tillföra en stad?
Att bli berörd av konst när man går till eller från jobbet kan ge mycket. Att se något annat än betong, trafik eller reklam tror jag också förhöjer trivseln i en stad.

Vad fick dig att börja skapa? Hur länge har du hållit på?
Sen jag var väldigt liten,

Vad är ditt favoritredskap/hjälpmedel när du skapar din konst?
Material och färger av bra kvalitet.

Vad är den största utmaningen för dig i arbetet att skapa konst på ett byggplank?
Att det är ett verk som men ser gradvis när man går förbi

Har du skapat konst av ett byggplank förut?
Ja, 5 gånger. I köpenhamn och göteborg.

Vad är din relation till Göteborg?
Född och uppväxt här.

Hur föreställer du dig framtiden Göteborg?
Större stad med mer utmaningar. Men också mer variation och alternativ.

Vad vill du säga/ge till de som går förbi vårt byggplank och ser ditt verk?
Jag vill att dom ska bli en del av motivet. Att delta i scenen som utspelar sig. Det ömsesidiga granskandet från något till synes livlöst och det krypande levande mitt emot. Ett försiktigt möte inte helt olikt hur vi möts i det offentliga rummet.

Hur fick du idén till ditt konstverk?
Jag har ganska länge intresserat mig för den digitala verkligheten och människans förhållande till den. Hur vi skapar avbilder av oss själva och låter dom möta andras. Den snabba utvecklingen av artificiell intelligens gör att vi snart kommer möta avbilder som inte är skapade som kopior utan original. Ett annat medvetande. Detta är något som både skrämmer mig och gör mig oerhört förtjust. Det är den ambivalensen jag ville utforska i mitt motiv.

Vad kan konst på byggplank tillföra en stad?
Då byggplank agerar som avspärrningar så tänker jag att den initiala känslan är exkludering. Däremot om man använder byggplanken som underlag för konst så blir dom istället inbjudande. “kom in” istället för “bli ute”

Vad fick dig att börja skapa? Hur länge har du hållit på?
Mitt första möte med konsten var genom kamp. Jag märkte att idogt övande, envishet och besatthet var välkommet i det konstnärliga arbetet. Konsten tog emot mig och lät mig utforska utan att begränsa.

Vad är ditt favoritredskap/hjälpmedel när du skapar din konst?
Oljefärg och penslar. Specifikt oljefärgen är ett medium jag är otroligt förälskad i. Den bjuder på motstånd men är överlägsen när man väl lyckas tygla den.

Vad är den största utmaningen för dig i arbetet att skapa konst på ett byggplank?
Underlaget och till viss del ljuset. Det är intressant att behöva anpassa sig efter hur solen rör sig och hur mycket färg underlaget suger upp.

Hur lång tid tar/tog det för dig att bli klar med verket?
Sex dagar. Ca 8-19 varje dag.

Har du skapat konst av ett byggplank förut?
Inte byggplank men vägg.

Vad är din relation till Göteborg?
Flyttade hit för ungefär fem år sen efter att ha bott på olika platser. Tyckte sådär mycket om det i början men har sakta blivit förförd av staden

Hur föreställer du dig framtiden Göteborg?
Tycker det genuint blivit vackrare sen jag flyttade hit. Det känns som det byggs för att motverka segregering och för att Göteborg ska bli en levande stad.