Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Den östra arbetstunneln har kommit in cirka 180 meter in i berget. Den västra ca 80 meter.

Den östra arbetstunneln har kommit in cirka 180 meter in i berget. Den västra ca 80 meter.

Flexiblare sprängtider för Södra vägens östra arbetstunnel

Vi har sprängt ut hälften av arbetstunneln i Liseberget. Nu utökar vi tiden för sprängning på eftermiddag och kväll i denna tunnel för en flexiblare produktion.

Vi går från fasta till lite mer flexiblare fasta sprängtider i den östra arbetstunneln. Detta gör vi för att underlätta för produktionen och framdriften.

- Vi har haft en kvart på oss att utföra sprängningen, nu blir det lite mer flexibelt på eftermiddag och kväll med en timmas intervall. Vi får ett större utrymme att hinna klart inför sprängning och undvika stopp i produktionen, säger Magnus Eriksson, Västlänkens deletappledare för Korsvägen.

Våra nya sprängtider för den östra tunneln

Kl 09:45-10:00 (15 minuter samma som förut)
Kl 13:00-14:00 (60 minuter - ersätter 13:45-14:00)
Kl 18:30-19:30 (60 minuter – ersätter 18:45-19:00)

Tiderna utnyttjas efter behov. Arbetet i tunneln går runt i en arbetscykel, vilket innebär att vi inte spränger alla dagar, men när vi spränger så är det vanligtvis en gång om dagen.

För den västra tunneln har vi än så länge fyra fasta tider, vid 9.45, 13.45, 18.45 och 21.45, men kommer troligen inom kort gå över till helt fria sprängtider mellan klockan 07-22, något vi har förutsättningar för i vår miljödom.  

Arbetscykel tunneldrivning

Så här skulle en arbetscykel kunna gå till, tiderna anpassas utifrån berget: Vi borrar i tre–fyra dagar för att sätta bult och för att kunna täta berget. Vi tätar cirka 15 meter i taget genom att trycka in en blandning  av vatten och cement i hålen vi borrat. När berget är tätat följer cirka tre dagar då vi borrar, spränger och lastar ut. Det innebär att vi borrar cirka  6 timmar, laddar under 2,5–3 timmar för att sedan spränga och börjar borra igen. När vi fått ut de 15 meter vi tätat börjar arbetscykeln om igen. Läs mer om tunneldrivning och se bilder från våra arbetstunnlar

Förvarning 30 minuter innan sprängning

Du som bor eller har verksamhet inom 300 meter från våra arbeten kan få en förvarning cirka 30 minuter innan vi spränger i ditt närområde. Läs mer och anmäl dig här