Denna nyhet är äldre än 6 månader
Händer i projektet under hösten
Hoppa till:
Bygget av Västlänken är nu i full gång i alla våra deletapper. Att bygga en tunnel under centrala Göteborg går inte att genomföra utan att vi i både hörs och syns. Här får du veta mer om vad som sker i våra deletapper just nu.
Slitsmurar blir väggar i den färdiga tunneln
Här kommer tunneln främst gå i lera och vi fortsätter arbetet med att installera så kallade slitsmurar i marken. En slitsmur är en form av vägg som byggs direkt i marken för att skapa permanenta eller temporära stödväggar vid schakt.
Förberedelser för att ta oss under Skansen Lejonet
Vid ett tillfälle i deletappen ska tunneln passera i berg. Just nu påbörjar vi arbetet med att ta oss igenom Gullberget, under Skansen Lejonet. Under hösten arbetar vi bland annat med tätning och grundförstärkning.
Sänkbrunn vid Nils Ericssonterminalen
Vid Nils Ericssonterminalen kommer vår ena sänkbrunn bli klar under hösten. En sänkbrunn ser ut som en stor betongbrunn och sänks ner i marken där ledningarna ska dras. Sänkbrunnen används sedan som en form av ett arbetsschakt.
Minskad påverkan på omgivningen med metod under mark
Vi genomförde tidigare i höst en så kallad styrd borrning. Det är en metod som drar ledningar direkt under mark. Detta minskar påverkan på omgivningen då vi slipper gräva ett schakt för att installera ledningar. Trots att ledningarna installerades under jord påverkades trafiken i området i två helger. Eftersom att mobilkranar behövde ställas upp på körbanan på E45.
Arkeologiska fynd
I deletapp Kvarnbergets södra arbetsområdet pågår det intensivt arkeologiskt arbete. Bland annat har arkeologerna hittat tre skepp, en del av ett hus och rester av befästnings- och hamnmurar.
Bergarbeten med sprängning och uttag av berg påbörjas
I deletappen pågår också spontning och schaktning i området i höjd med Maritiman. Därefter inleds bergarbeten med injektering, uttag av berg och sprängning.
Förberedande sprängingar under Otterhällan
Deletapp Haga sträcker sig från Otterhällan, via Rosenlund och vidare till Linné. Under Otterhällan pågår sprängningsarbete i den befintliga servicetunneln för Götatunneln. Därifrån ska vi driva en ny arbetstunnel in mot det tänkta läget för Västlänkens huvudtunnel.
Arbete både på land och i kanalen
I Rosenlund utför vi spontarbeten, bland annat som förberedelse inför kommande arkeologiska undersökningar.
Efter att sista Paddanturen passerat i Rosenlundskanalen kommer kanalen att stängas av helt mellan november 2019 till slutet av mars 2020 och arbetet med huvudtunneln i lera påbörjas.
Sprängningar av arbetstunnel pågår
Vid Linnéplatsen spränger vi oss in i Medicinareberget för vår arbetstunnel. Vi är nu 280 meter in i berget för arbetstunneln som ska bli drygt 900 meter innan vi är framme vid det som ska bli själva huvudtunneln.
Sprängningar av två arbetstunnlar pågår
Här pågår arbetet med två tunneldrivningar på varsin sida Södra vägen. Tunnlarna används för att få ut berget från spårtunneln och stationen. De ska sedan fungera som räddnings- och servicetunnlar. Den östra arbetstunneln går i Liseberget och under hösten passerar vi precis bakom Universeum.
I den västra tunneln har vi passerat Carlanderska sjukhusets huvudbyggnad.
Flera sprängtider per dygn används för framdriften i de båda tunnlarna, så småningom kommer vi går över till fria sprängtider för västra tunneln.
Förberedelser inför trafikomläggning på Korsvägen
På Korsvägen kommer en av Västlänkens stationer byggas. Just nu arbetar vi nu med sekantpålning, en stödkonstruktion för schaktet som ska grävas och spränger bort ytberg. Vi gör även förberedelser för trafikomläggningen som sker i sommar, då vi flyttar spår, trafik och gång- och cykel inför nästa schaktetapp.
Mer bullerskyddsplank
Inne på Liseberg pågår arbeten bakom bullerskyddsplanken.
Vid vår etablering öster om Mölndalsån ska vi sätta upp bullerskyddsplank och påbörja ledningsomläggningar.
Förbereder för väg
I Jakobsdal / Skår kommer vi i höst främst att förbereda för vägen fram till tunnelmynningen. Vi behöver stabilisera sidorna och göra dem vattentäta, innan vi börjar gräva ut vägen i ett schakt. Det gör vi genom jetinjektering då vi skapar raka väggar med betongpelare.
Förbereder för att Västlänken ska kopplas ihop med befintliga spår i söder
I de södra delarna av deletappen utmed E6 i Almedal bygger vi en järnvägsbank för tillfälliga spår och genomför förberedande arbeten för att kunna koppla ihop Västlänken med befintliga spår när tunneln sedan är klar.
Hade du nytta av informationen?
150 av 153 (98 %) läsare har svarat att de har haft nytta av informationen
Senast uppdaterad/granskad: 2019-10-29