Denna nyhet är äldre än 6 månader
Hoppa till:
Bygget av Västlänken är nu i full gång i alla våra deletapper. Att bygga en tunnel under centrala Göteborg går inte att genomföra utan att vi i både hörs och syns. Här får du veta mer om vad som sker i deletapperna under våren.
Sprängningsarbetet påbörjas vid Gullberget
Under våren startar sprängningsarbetet som ska driva tunneln genom Gullberget under Skansen Lejonet, ett sprängningsarbete som beräknas pågå i cirka ett år. I närheten av Gullberg etableras även en betongfabrik. Denna fabrik hjälper oss att minska våra byggtransporter och avlasta trafiken i centrala Göteborg.
Mer slitsmurar och bottenplatta
Fortsatt arbete med att installera tågtunnelns botten, väggar och tak. Redan nu är ett parti tunnel klart.
Förändringar vid Centralstationen och Nils Ericsonterminalen
Under våren kommer den nuvarande in- och utfarten till och från Centralstationen och Nils Ericsonterminalen att läggas om i två omgångar. Dessutom ska deletapp Centralen utöka arbetsområdet i riktning mot Nordstan. Det innebär att vi tillfälligt behöver demontera norra delen av Nils Ericsonterminalen. Dessa arbeten påverkar både dig som kör bil i området och dig som går och cyklar.
Läs mer om hur du tar dig till Centralstationen här
Med start i juni kommer vi att påbörja ett arbete med att lägga om ledningar på Nils Ericsonsgatan, mellan Nordstan och Centralstationen. Arbetet beräknas att pågå i cirka två månader.
Sekantpålning vid Kanaltorget
Arbetet med att installera stålpålar och sekantpålar vid Kanaltorget påbörjas. Sekantpålning är en stödkonstruktion för schakt. Det är platsgjutna betongpålar och används bland annat vid stora schakter, där kraven är extra höga på styrka, hållfasthet och täthet hos schaktväggen.
Läs mer om vad som händer i deletapp Centralen
Ledningsomläggningar vid Kanaltorget
I det här området arbetar vi med att lägga om ledningar och det kommer fortsätta under våren. Vid vissa tillfällen kan framkomligheten på Operastråket begränsas.
Förberedelser för att påbörja berguttag
På vårt arbetsområde vid Maritiman pågår schaktning och tätning samt förstärkning av berget längs med Sjöbefälsskolan. Därefter kommer vi att påbörja flera borrningar för att kunna inleda berguttag med hjälp av bland annat vajersågning och sprängning.
Arkeologiska undersökningar fortsätter
I deletappens södra arbetsområde, där vi under förra året hittade tre skepp från 1600-1700-talet, kommer vi att fortsätta med arkeologiska undersökningar.
Även vid Kanaltorget ska arkeologiska undersökningar påbörjas under våren.
Läs mer om vad som händer i deletapp Kvarnberget
Tunneldrivning i två tunnlar i deletapp Haga
Just nu spränger vi två tunnlar i berg på olika platser inom deletapp Haga.
Under Otterhällan pågår sprängningsarbete i Götatunnelns servicetunnel. Därifrån ska vi driva fram en ny arbetstunnel in mot läget för Västlänkens huvudtunnel. Arbetet med huvudtunneln påbörjas våren 2020.
In från Linnéplatsen, under Medicinareberget, fortsätter sprängningsarbetet för att skapa en servicetunnel från Västlänkens huvudtunnel.
Följ framdriften i våra tunnlar via den digitala kartan
Flera aktiviteter i Rosenlund
Rosenlundskanalen har varit helt avstängd från november 2019. Den öppnar igen i april 2020 då Paddan planerar att återuppta sina rundturer.
Vi utför spontarbeten som förberedelse inför öppnandet av kanalen. Arkeologiska undersökningar fortgår också.
Tester pågår för slitsmurskonstruktionen och under mars 2020 påbörjas installationen. Slitsmurarna kommer att fungera som en stödfunktion till den färdiga tunnelns tak och väggar.
Stabilisering av marken
Vid Pustervik/Allén utför vi markstabiliserande arbeten och även spontning pågår. Marken behöver stabiliseras för både arkeologiska utgrävningar och för de tunga maskiner vi kommer arbeta med i senare skeden. På Haga Kyrkoplan och området kring Handelshögskolan pågår jord- och bergsonderingar.
Läs mer om vad som händer i deletapp Haga
Brobygge i Korsvägen
På Korsvägen sker under våren omledning av trafiken inför sommarens stora trafikomläggning. För att vi ska kunna påbörja arbetet med själva stationen kommer alla trafikslag som ska passera Korsvägen i nord-sydlig riktning att gå över en bro från sommaren 2020 till 2024. Inne på arbetsområdet vid Korsvägen pågår bygget av bron just nu. Den kommer att vara 67 meter lång och 23 meter bred. Vi bygger klart den inne på nuvarande arbetsområde på Korsvägen innan den tas i bruk.
Läs mer om brobygget här
Tunneldrivning pågår
Arbetstunnel Liseberget blir klar under våren. Därefter fortsätter sprängningen i Liseberget för själva stationen. Arbetstunnel Korsvägen passerar Carlandersplatsen under kvartal ett.
Följ framdriften i våra tunnlar via den digitala kartan
Fortsatt arbete inne på Liseberg
Arbeten fortgår bakom bullerskyddsplank. Rivning och återuppbyggnad av Huvudrestaurangen pågår under året.
Ledningsarbeten öster om Mölndalsån
Öster om Mölndalsån pågår ledningsarbeten. Bullerskyddsplank sätts upp.
I Jakobsdal/Skår ska vi jetinjektera och genomföra ledningsarbeten. Förskärning av tunnelmynningen startar preliminärt i vår.
I Almedal pågår ledningsarbeten och tillfälliga spår läggs på järnvägsbanken.
Läs mer om vad som händer i deletapp Korsvägen
Hade du nytta av informationen?
20 av 22 (90 %) läsare har svarat att de har haft nytta av informationen
Senast uppdaterad/granskad: 2020-03-31