Göteborgs Stad, Göteborgsregionens kommunalförbund, Västtrafik, Västra Götalandsregionen och Trafikverket (då Banverket) presenterade en förstudie om en tågtunnel under Göteborg i december 2002 – Västlänken.
I förstudiens tidiga samråd prövades olika idéer, bland annat att flytta ut hela eller delar av Göteborgs central till Olskroken eller Gårda, och att bygga en genomgångsslinga vid Göteborgs central. Liknande idéer kom in från allmänheten under remissen. Dessa förslag utreddes inte vidare eftersom vi konstaterade att de inte skulle nå målen med järnvägsanläggningen. Att genomföra dessa förslag hade inneburit negativa effekter för resenärerna och hade skapat hinder för stadsutveckling i centrala Göteborg.
Förstudien behandlade ett förstärkningsalternativ och fem utbyggnadsalternativ: Förstärkningsalternativet (0), Korsvägen (1), Haga–Korsvägen (2), Haga–Chalmers (3), Järntorget–Sahlgrenska–Chalmers (4) och Hjalmar Brantingsplatsen–Lindholmen–Järntorget–Sahlgrenska–Chalmers (5).
Förstudien visade att alternativ 4 och 5 inte skulle leda till målen i tillräckligt hög grad, framför allt inte i förhållande till deras konsekvenser på bland annat kulturmiljön och kostnaderna. Därför valdes de alternativen bort.