Injektering med borrigg, bom och borrkrona Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Störningar under byggtiden Att bygga en tunnel under Göteborg går inte att genomföra utan att vi både syns och hörs. Om du upplever störningar från byggnationen av Västlänken, eller vill anmäla skada på fastighet, kan du läsa mer om det här: Störningar under byggtiden Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Ulf Angberg Kommunikationsansvarig Tel: 070-2242192 Tel: 010-1238568 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Borrigg används vid tunneldrivning för Västlänkens bergtunnlar i deletapp Korsvägen. Den kan borra horisontellt på upp till 13 meters höjd, med tre bommar samtidigt och borrar med lätthet 25 meter djupa hål, vilket kan behövas för injektering. Inifrån förarhytten på borriggen som ska borra för injektering. Injektering är då vi tätar berget för att förhindra att grundvatten tränger in i tunneln. På skärmen syns borrplanen för injekteringshålen. Tunnelkonturen är i mitten och strecken runt om visar längd och riktning på hålen. Tunnelarbetaren flyttar bommarna till rätt position och justerar sedan vinklar inifrån hytten. I bild längst bort syns tunnelarbetaren byta borrkrona. En borrkrona håller mellan 50-100 borrmeter innan den behöver slipas eller bytas. Kronorna är 49 mm i diameter och används för att borra hål i hårt berg. Man använder samma hålstorlek för borrning av sprängsalva som borrning för injektering. Utrustningen behöver underhållas. En av de tre borrbommarna syns på marken. Ytterligare en bom har en korg som används för att komma åt borrutrustningen eller fixa saker i berget. Korgen är bra för att kunna utföra arbete på hög höjd. Nu är tunnelarbetaren uppe vid tunnelns tak som är 8-10 meter över bottennivån. Berget består i huvudsak av granit. Bitvis passerar tunneln genom partier med mer uppsprucken bergmassa, där anpassas salvlängd och bergförstärkning så de klarar de lokala förhållandena och arbetet kan bedrivas på ett säkert sätt, och tunneln uppfyller kraven på sin planerade livslängd.