Första tunneldelen gjuts i deletapp Centralen Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Störningar under byggtiden Att bygga en tunnel under Göteborg går inte att genomföra utan att vi både syns och hörs. Om du upplever störningar från byggnationen av Västlänken, eller vill anmäla skada på fastighet, kan du läsa mer om det här: Störningar under byggtiden Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Ulf Angberg Kommunikationsansvarig Tel: 070-2242192 Tel: 010-1238568 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Den 17 december 2019 nåddes en stor milstolpe i projektet. Då göts nämligen den första delen till det som blir Västlänkens betongtunnel. Stora delar av deletapp Centralen löper genom jord och lera. Dessa delar av tunneln kommer vi att bygga med en så kallad cut-and-cover-teknik, vilket innebär att vi gräver oss ner uppifrån och sedan gjuter tunneln i betong i de öppna schakten för att slutligen täcka över betongtunneln igen. Västlänken kommer i denna deletapp ligga direkt under markytan och när vi i december nått 13 meter under markytan kunde vi därför genomföra den första gjutningen av det som blir bottenplattan för tunneln. Den första bottenplattan var 30 meter lång, 18 meter bred. Totalt behövdes det cirka 550 kubikmeter betong och 100 ton armering för bottenplattan på den här sträckan. Förberedelserna inför gjutningen hade pågått länge. En viktig del av det förberedande arbetet är armeringen. I deletappen har man valt att svetsa ihop armeringen till stora korgar som sedan läggs ner i utrymmet som ska bli bottenplattan. På det sättet blir arbetsmiljön bättre för dem som armerar och arbetet blir mer effektivt. Vår byggledare Peter Holmberg visar och berättar i filmen mer om de förberedande arbetet inför gjutningen.