Slitsmurar bildar en del av Västlänkens tunnelväggar Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Störningar under byggtiden Att bygga en tunnel under Göteborg går inte att genomföra utan att vi både syns och hörs. Om du upplever störningar från byggnationen av Västlänken, eller vill anmäla skada på fastighet, kan du läsa mer om det här: Störningar under byggtiden Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Ulf Angberg Kommunikationsansvarig Tel: 070-2242192 Tel: 010-1238568 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: I bygget av Västlänken kommer så kallade slitsmurar att fungera som del av Västlänkens tunnelväggar för de delar där tunneln går genom lera. En slitsmur är en form av vägg som byggs direkt i marken för att skapa stödväggar vid schakt. Slitsmurar lämpar sig särskilt i tätbebyggda miljöer då arbetsmetoden både är säker samt har en liten påverkan på miljön runt om kring. Genom att använda sig av slitsmurar kan påverkan på omgivningen i form av buller och vibrationer minskas jämfört med andra mer traditionella byggmetoder, exempelvis så som slagen spont. Hur en slitsmur blir till Som ett första steg att skapa en slitsmur grävs en så kallad slits vilken kan beskrivas som en 7 meter bred skåra i marken. Under grävarbetet med slitsen stabiliseras den med en form av stödvätska av bentonit. Därefter armeras slitsen med en armeringskorg som är 7 meter bred, 22 meter lång och drynt 1 meter tjock som sänks ned i skåran. Därefter fylls slitsen med betong. I filmen kan du se när vi för ner armeringskorgen i skåran i marken på deletapp Centralen. Miljövänligare arbetsmetod Slitsmurar görs genom en blandning av betong och finkornig filler. Betong består bland annat av en stor del cement. När cement tillverkas frigörs koldioxid till luften. Genom att använda en mindre andel betong och högre andel filler när slitsmurar gjuts kan koldioxid-utsläpp minskas. En sådan metod används ofta utomlands utan at varken kvalitén eller hållbarheten försämras. Tack vare att svenska experter nu har godkänt och anammat denna utländska standard kan vi i Västlänken välja en metod som innebär mindre användning av betong. På så sätt kan vi minska vårt koldioxid-utsläpp och arbeta mer miljövänligt. Betongbyggnaders beständighet ger en lång livslängd. Därmed tar det längre tid innan de behöver renoveras eller ersättas av ytterligare en nybyggnad och påverkas av den koldioxid-belastning som en renovering eller nybyggnad innebär.