1. Tillåtlighet enligt miljöbalken
Regeringen har prövat lokaliseringen och utformningen av projektet enligt miljöbalken i en så kallad tillåtlighetsprövning.
I juni 2014 fattade regeringen beslut om att tillåta Västlänken utifrån sex villkor. Trafikverket ska:
– utforma och lokalisera Västlänken så att kulturmiljön påverkas så lite som möjligt,
– upprätta en plan för att hantera berg- och jordmassor,
– begränsa energianvändningen och utsläppen av klimatpåverkande gaser och luftföroreningar,
– minimera risken för översvämningar,
– vidta skyddsåtgärder för yt- och grundvatten,
– formulera en säkerhetsplan för Västlänken.
2. Miljökonsekvensbeskrivning
Vi har gjort miljökonsekvensbeskrivningar för projektet både under utredningsskedet och planskedet. I en miljökonsekvensbeskrivning bedöms bland annat projektets miljöförutsättningar, troliga konsekvenser på miljön, eventuella negativa effekter och hur dessa kan begränsas.
Länsstyrelsen godkände Västlänkens senaste miljökonsekvensbeskrivning i november 2014. Vi kommer att arbeta vidare med att hantera och förebygga de konsekvenser som den miljökonsekvensbeskrivningen tar upp.
3. Miljöprövning
I början av 2016 ansökte vi om en samlad miljödom för Västlänken och Olskroken planskildhet hos Mark- och miljödomstolen i Vänersborg. Huvudförhandlingen hölls i oktober i 2017 och domen kom i slutet av januari 2018. Trafikverket överklagade ett av villkoren som berörde buller och begärde att domen skulle få verkställighet till mark- och miljööverdomstolen (MÖD). Verkställighet gavs i maj 2018. MÖD gick på Trafikverkets linje i frågan om buller och avslog alla andra överklaganden i september 2018. MÖD:s beslut blev överklagat till Högsta domstolen men de meddelade i februari 2019 att de ej tar upp ärendet.