Färdiga på Kanaltorget för den här gången! Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Störningar under byggtiden Att bygga en tunnel under Göteborg går inte att genomföra utan att vi både syns och hörs. Om du upplever störningar från byggnationen av Västlänken, eller vill anmäla skada på fastighet, kan du läsa mer om det här: Störningar under byggtiden Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Ulf Angberg Kommunikationsansvarig Tel: 070-2242192 Tel: 010-1238568 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Tidigare i veckan nådde Västlänkens deletapp Centralen en viktig milstolpe! Då lämnade vi över arbetsområdet på Kanaltorget till Göteborgs stads projekt Hisingsbron. Efter två intensiva år är vi nu färdiga på Kanaltorget för den här gången. Sedan 2018 har det pågått ett intensivt arbete med flera avancerade arbetsmoment på Kanaltorget. I området har vi bland annat installerat en sänkbrunn som används vid ledningsomläggningar, utfört mikrotunnelborrning och gjutit ytterväggar samt taket till Västlänkens tågtunnel. Sänkbrunnen på Kanaltorget används för att kunna dra ledningar under Västlänkens tunnel till vår andra sänkbrunn vid Regionens hus. Sänkbrunnen på Kanaltorget är 20 meter djup, vilket gör brunnen till en av Sveriges djupaste. I det här området bygger vi tågtunneln med top down-metoden som innebär att vi först bygger tunnelns ytterväggar innan vi gjuter på taket. Sedan återfyller vi och återställer marken. Under hösten 2021 återvänder vi till platsen för att fortsätta arbetet med ledningsomläggningar och även installera en ny brunn. Dessutom har vi gjutit Västlänkens ytterväggar och tak! Gjutningen av tunneltaket pågick i 12 timmar. Foto: NCCBild 1 av 3 Nu lämnar vi över området till Hisingsbron och återvänder till platsen under hösten 2021 för att fortsätta arbetet med bland annat ledningsomläggningar. Foto: NCCBild 2 av 3 För att kunna lägga om ledningar har vi utfört mikrotunnelborrning med hjälp av en miniatyrmodell av en tunnelborrmaskin. Maskinen borrade mellan våra två sänkbrunnar. Foto: NCCBild 3 av 3 Västlänken är en järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ger staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Tre nya stationer under mark vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central gör att du kan resa enklare, snabbare och med färre byten.