Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Färdiga på Kanaltorget för den här gången!

Tidigare i veckan nådde Västlänkens deletapp Centralen en viktig milstolpe! Då lämnade vi över arbetsområdet på Kanaltorget till Göteborgs stads projekt Hisingsbron. Efter två intensiva år är vi nu färdiga på Kanaltorget för den här gången.

Sedan 2018 har det pågått ett intensivt arbete med flera avancerade arbetsmoment på Kanaltorget. I området har vi bland annat installerat en sänkbrunn som används vid ledningsomläggningar, utfört mikrotunnelborrning och gjutit ytterväggar samt taket till Västlänkens tågtunnel.

Sänkbrunnen på Kanaltorget används för att kunna dra ledningar under Västlänkens tunnel till vår andra sänkbrunn vid Regionens hus. Sänkbrunnen på Kanaltorget är 20 meter djup, vilket gör brunnen till en av Sveriges djupaste.

I det här området bygger vi tågtunneln med top down-metoden som innebär att vi först bygger tunnelns ytterväggar innan vi gjuter på taket. Sedan återfyller vi och återställer marken. Under hösten 2021 återvänder vi till platsen för att fortsätta arbetet med ledningsomläggningar och även installera en ny brunn.

 

Västlänken är en järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ger staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Tre nya stationer under mark vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central gör att du kan resa enklare, snabbare och med färre byten.