Deletapp Korsvägen
Den här delen av Västlänken sträcker sig från Landala, via Korsvägen, Jakobsdal och ansluter i Almedal till befintliga spår. Vid Korsvägen bygger vi en underjordisk station. Stationen kommer att ha plattformar, ett mellanplan med plats för butiker och service, och tre uppgångar. I mellanplanet planerar vi även ett cykelgarage.
Stora delar av sträckan bygger vi tunneln i berg men tre avsnitt utförs med betongkonstruktioner i lera och jord, vilket innebär att vi gräver uppifrån och sedan gjuter tunneln i betong i de öppna schakten. Det mesta av sträckan i betong ligger i anslutning till den befintliga järnvägen i Almedal. Tunneldelarna som kommer att sprängas ut i berg består av både en spårtunnel och en parallell service- och räddningstunnel. Läs mer om hur vi bygger.
Arbetet är omfattande och pågår under cirka sex år längs hela sträckan, men störningarna lokalt är kortare. Arbetet vid schakten består av många olika moment och kommer att pågå i stort sett helt dolt bakom avskärmningar. Det bullrar när vi slår spont och pålar under de första tre till sex månaderna, per schakt. Berguttaget på den västra delen av stationen, som är det största bergrummet, beräknar vi till cirka två år. Där vi bygger spårtunneln i berg går arbetet fortare fram och kommer att märkas av i ungefär en till två månader per fastighet ovanpå bergtunneln, från att vi närmar oss tills vi passerat då störningarna minskar gradvis. Läs mer om hur vi följer upp vår miljöpåverkan.
Vad är det som ska byggas?
Landala - Korsvägen
Byggtiden för denna sträcka beräknas till drygt fyra år. Arbetet omfattar en bergtunnel med parallell service- och räddningstunnel från Landala till Korsvägen, stationsdel i berg och Korsvägens arbetstunnel.
Vi börjar spränga vid arbetstunnelns mynning som ligger nedanför Carlanderska vid Södra vägen/Mölndalsvägen. Arbetstunneln tar cirka ett år att bygga och kommer senare att användas som service- och räddningstunnel. Stationen i berg tar cirka tre och ett halvt år att bygga men vi arbetar parallellt med bergtunneln mot Landala. Bergtunneln inklusive den parallella service- och räddningstunneln tar drygt ett år att bygga. Bergmassorna från arbetena tar vi ut via arbetstunneln.
Station Korsvägen
Korsvägen är redan idag en stor knutpunkt för kollektivtrafik. Här bygger vi en ny underjordisk station. Station Korsvägen byggs med tre entréer, mellanplan, två plattformar och fyra spår. På mellanplanet bygger vi ett cykelgarage och det kommer även att finnas ytor för till exempel butiker och service. Den västra entrén kommer att ligga vid Artisten, i hörnet Johannebergsgatan–Olof Wijksgatan. Från stationens mittentré åker du upp till knutpunkten för kollektivtrafik. Östra entrén ligger i hörnet av Korsvägen mellan Liseberg och Universeum.
Direkt under knutpunkten kommer den centrala delen av stationen att ligga och den byggs i lera och jord. Schaktarbetet delas upp i två etapper. Etapp ett startar på våren 2018 på den östra sidan. Efter en större omläggning av spår och vägar 2020 börjar etapp två på den västra sidan. När schaktarbetet är klart 2024 återställer vi ytorna som staden vill ha dem och Korsvägen kommer att ha sin nya utformning som planeras och bestäms i Göteborgs stads detaljplanearbete för området. Entréerna byggs ovan mark.
Liseberget
Tunneldelen i Liseberget och för den östra delen av stationen tar drygt två år att bygga. Berguttaget görs via en arbetstunnel vars mynning ligger söder om Världskulturmuseet. Arbetstunneln sprängdes ut bakom Världskulturmuseet och Universeum. Båda verksamheterna har känslig verksamhet, vi har anpassat vårt arbete efter det och därför tog arbetstunneln längre tid att bygga än normalt. För att det ska bullra och vibrera mindre, använder vi oss till exempel av mindre sprängsalvor. Arbetstunneln kommer senare att användas som service- och räddningstunnel. På Liseberget bygger vi även ett ventilationsschakt.
Liseberg - E6
Tågtunneln öster om Liseberget fortsätter genom kanten av nöjesparken Liseberg, bakom restaurang Rondo. Parkens besökare passerar arbetsplatsen på den vanliga gångvägen. Vi bygger återigen i lera och delar upp schaktet i två etapper. Första etappen beräknas starta 2019 och tar två år och den andra etappen beräknas ta ett år. Under andra etappen passerar vi Mölndalsån,som kommer att vara öppen för viss båttrafik. Örgrytemotets västra av- och påfartsramper till E6 i södergående riktning har rivits. Under ungefär tre års tid leds trafiken om innan ramperna byggs upp igen.
Jakobsdal
Vid E6 övergår tunneln till en bergtunnel som passerar under motorvägen och Gårdatunneln och sedan vidare i en båge in under Jakobsdal. Längs tunneln bygger vi en parallell service- och räddningstunnel. Bergmassorna transporteras ut via en arbetstunnel som mynnar vid Sankt Sigfridsgatan. Arbetstunneln kommer senare att användas som service- och räddningstunnel. Arbetet med att spränga ut tunneln bedöms ta knappt ett och ett halvt år.
Almedal
Längst söderut fortsätter bergtunneln under E6/E20 och övergår till en betongtunnel för att sedan komma upp ur marken i ett betongtråg före Västlänken ansluter till Västkustbanan och Kust till kust-banan. Denna del tar ungefär tre och ett halvt år att bygga.
Innan vi kan börja bygga tunneldelen i Almedal behöver vi flytta de befintliga spåren till tillfälliga spår på Almedalsvägen. Omläggningen tar cirka ett och ett halvt år.
Tidplan
De olika arbetetena pågår längs sträckan under sex år. Parallellt med schakten på Korsvägen arbetar vi med bergtunnlarna. Vi startade 2018 och beräknar vara klara 2024. Mellan åren 2024-2026 arbetar vi med installationsarbeten och återställning. Vi installerar bland annat bana, el, signal- och telesystem i tunneln och stationen. Entréerna byggs och staden anlägger ytorna runt Korsvägen. 2026 börjar tågen gå i Västlänken.
Total tunnellängd: 3 200 meter
Bergtunnel
Landala - Korsvägen: 640 meter
Liseberget: 90 meter
Örgryte/Jacobsdal - Almedal: 1 010 meter
Arbetstunnel
Korsvägen: 545 meter
Liseberget: 330 meter
Skår: 200 meter
Station Korsvägen
Längd: 415 meter
Bredd: 48 meter
Plattformslängd: 250 meter
Schakt Korsvägen
Djup: 20 meter
Längd etapp 1: 50 meter
Längd etapp 2: 85 meter
Schakt Liseberg
Djup: 20-30 meter
Längd etapp 1: 170 meter
Längd etapp 2: 90 meter
Schakt Almedal
Längd: 215 meter
Djup: 10-15 meter
Betongtråg Almedal
Längd: 420 meter
Tunneldjup (mark ovanför tunnel)
Landala: 40-50 meter
Korsvägen: 17-32 meter
Örgryte: 12-30 meter
Almedal: 0-14 meter