Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Hål för sekantpålarna görs med hjälp av den långa borriggen till höger.

Hål för sekantpålarna görs med hjälp av den långa borriggen till höger.

Sekantpålning på Korsvägen

På arbetsområdet i Korsvägen jobbar vi nu bland annat med sekantpålning, som är en stödkonstruktion för schakt. Metoden ger mindre buller än traditionell stålspont. Sekantpålningen beräknas pågå året ut.

Under sommaren har vi förberett för sekantpålningen genom att gjuta så kallade guide walls.

- Vi har gjutit två parallella väggar som ska styra sekantpålarna rakt. Sekantpålarna sätts nu mellan dessa väggar. Styrväggarnas uppgift är att ”guida” pålarna, att säkra deras position, berättar Håkan, byggledare, Västlänkens deletapp Korsvägen.

Mellan dessa gjutna väggar kommer sekantpålningen att styras ned.
Mellan dessa gjutna väggar kommer sekantpålningen att styras ned.

Sekantpålning

Sekantpålar kan liknas vid en kraftig mur och är i Sverige en ganska ovanlig stödkonstruktion. Det är platsgjutna betongpålar och används bland annat vid stora schakter, där kraven är extra höga på styrka, hållfasthet och täthet hos schaktväggen.

- Sekantpålning ger även mindre buller än traditionell stålspont. Man skruvar/snurrar ner i jorden för att först de sista metrarna borra i fast berg, medans stålspont slås och vibreras ner hela vägen, berättar Håkan.

Maskinen väger mellan 110-140 ton. Sekantpålarna kommer normalt att bli mellan 15-25 meter långa.
Maskinen väger mellan 110-140 ton. Sekantpålarna kommer normalt att bli mellan 15-25 meter långa.

Varje sekantpåle gjuts för sig. Till arbetet används en borrigg som i stora rör roterar ner en jordskruv i marken så jorden kommer upp. Rören sätts på i sektioner tills vi nått en meter ner i fast berg. Sedan gjuter vi pålen med betong och rören dras upp. Varannan sekantpåle har armering, den stoppas ner i röret före gjutning. En påle tar cirka en dag att tillverka. 

Rördelar som sätts ihop när jordskruven roteras ner. Diametern på sekantpålarna blir 120 cm.
Rördelar som sätts ihop när jordskruven roteras ner. Diametern på sekantpålarna blir 120 cm.

- Troligen kommer vi att arbeta med sekantpålning även på lördagar, vi mäter arbetsmomentet för att se att bullernivån håller sig under våra riktvärden, avslutar Håkan.

Sekantpålarna som sätts nu är på den norra och södra sidan av det blivande schaktet. Senare i höst kommer vi att sätta en vanlig spontvägg mot väster. På Korsvägen pågår sedan tidigare bland annat varjersågning, borrning och sprängning av berg. Borrning och sprängning sker dock inte på lördagar.

Bygget som pågår är för en av Västlänkens stationer. 2026 kommer du att kunna åka pendel- och regiontåg till och från Korsvägen.