Hål för sekantpålarna görs med hjälp av den långa borriggen till höger. Denna nyhet är äldre än 6 månader Sekantpålning på Korsvägen Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Störningar under byggtiden Att bygga en tunnel under Göteborg går inte att genomföra utan att vi både syns och hörs. Om du upplever störningar från byggnationen av Västlänken, eller vill anmäla skada på fastighet, kan du läsa mer om det här: Störningar under byggtiden Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Ulf Angberg Kommunikationsansvarig Tel: 070-2242192 Tel: 010-1238568 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: På arbetsområdet i Korsvägen jobbar vi nu bland annat med sekantpålning, som är en stödkonstruktion för schakt. Metoden ger mindre buller än traditionell stålspont. Sekantpålningen beräknas pågå året ut. Under sommaren har vi förberett för sekantpålningen genom att gjuta så kallade guide walls. - Vi har gjutit två parallella väggar som ska styra sekantpålarna rakt. Sekantpålarna sätts nu mellan dessa väggar. Styrväggarnas uppgift är att ”guida” pålarna, att säkra deras position, berättar Håkan, byggledare, Västlänkens deletapp Korsvägen. Mellan dessa gjutna väggar kommer sekantpålningen att styras ned. Sekantpålning Sekantpålar kan liknas vid en kraftig mur och är i Sverige en ganska ovanlig stödkonstruktion. Det är platsgjutna betongpålar och används bland annat vid stora schakter, där kraven är extra höga på styrka, hållfasthet och täthet hos schaktväggen. - Sekantpålning ger även mindre buller än traditionell stålspont. Man skruvar/snurrar ner i jorden för att först de sista metrarna borra i fast berg, medans stålspont slås och vibreras ner hela vägen, berättar Håkan. Maskinen väger mellan 110-140 ton. Sekantpålarna kommer normalt att bli mellan 15-25 meter långa. Varje sekantpåle gjuts för sig. Till arbetet används en borrigg som i stora rör roterar ner en jordskruv i marken så jorden kommer upp. Rören sätts på i sektioner tills vi nått en meter ner i fast berg. Sedan gjuter vi pålen med betong och rören dras upp. Varannan sekantpåle har armering, den stoppas ner i röret före gjutning. En påle tar cirka en dag att tillverka. Rördelar som sätts ihop när jordskruven roteras ner. Diametern på sekantpålarna blir 120 cm. - Troligen kommer vi att arbeta med sekantpålning även på lördagar, vi mäter arbetsmomentet för att se att bullernivån håller sig under våra riktvärden, avslutar Håkan. Sekantpålarna som sätts nu är på den norra och södra sidan av det blivande schaktet. Senare i höst kommer vi att sätta en vanlig spontvägg mot väster. På Korsvägen pågår sedan tidigare bland annat varjersågning, borrning och sprängning av berg. Borrning och sprängning sker dock inte på lördagar. Bygget som pågår är för en av Västlänkens stationer. 2026 kommer du att kunna åka pendel- och regiontåg till och från Korsvägen.