Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Det ljusgröna område är vårt arbetsområde. Mörkgröna är bergtunnel. Karta: ESRI

Det ljusgröna område är vårt arbetsområde. Mörkgröna är bergtunnel. Karta: ESRI

Betongpelare förstärker vägen till tunnelmynningen i Jakobsdal / Skår

Arbetsbodar och bullerskyddsplank är på plats på arbetsområdet. I höst kommer vi främst att förbereda för vägen till tunnelmynningen genom att stabilisera sidorna på slänten.

Vägen till tunnelmynningen kommer att slutta starkt nedåt. Vi behöver stabilisera sidorna och göra dem vattentäta, innan vi börjar gräva ut vägen i ett schakt. Det gör vi genom jetinjektering då vi skapar raka väggar med betongpelare. Vid jetinjekteringen suger man upp jord/lera och sprutar ner betong så det bildas en pelare ända in i berget. Jetinjekteringen beräknas starta i december, ta cirka två månader och är inte särskilt bullrigt.

En fjärdedel av träden sparas

För att få mer utrymme för arbetet vid mynningen och minska arbetsmiljöriskerna behöver vi ta ner ytterligare några få träd. Det gör vi preliminärt i mitten av oktober. När det gäller träden här i Skår har vi hittills tagit ner nio träd av de planerade 19, nu blir det tre till och två högstubbar, men resterande tror vi att vi kan spara.

Vi har tillsammans med Göteborgs stad både inventerat och planerat för de träd som påverkas av bygget av Västlänken. I första hand försöker vi bevara träden på plats, i andra hand bevara genom att flytta dem tillfälligt för att sedan flytta tillbaka dem, i tredje hand genom att flytta de permanent inom närområdet och i fjärde hand flytta dem till en annan plats i staden. I sista hand tas träd ner och ersätts med nya, likvärdiga träd i staden.

Efter årsskiftet

Vi planerar att börja täcka av berget, sätta upp verkstäder och dra fram ledningar efter årsskiftet. Vi kommer även att bygga vägen till tunnelmynningen.

Buller från grävmaskiner

Våra arbeten i höst och vinter innebär grävande. Det som hörs i den närmaste omgivningen blir vanligt byggbuller med grävmaskin.  

Tunneldrivning

Vi startar förskärningen av tunnelmynningen tidigast i början av nästa år. Det är då vi skapar en vertikal yta där tunneln startar. Vi kommer bland annat att spränga bort ytberg. Tunneldrivningen blir då preliminärt planerad till att börja på vårkanten. Arbets- och spårtunneln beräknas totalt ta cirka 1½ år att spränga ut. Arbetstunneln används sedan som service- och räddningstunnel. 

Västlänken spårtunnel kommer att gå under Skår/Jakobsdal. Den närmaste stationen för pendel- och regiontåg kommer att finnas på Korsvägen.