Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

I den östra arbetstunneln från Södra vägen har vi kommit ca 240 meter in i tunneln och i den västra ca 110 meter.

I den östra arbetstunneln från Södra vägen har vi kommit ca 240 meter in i tunneln och i den västra ca 110 meter.

Borrigg, bom och borrkrona

Borrigg som används vid tunneldrivning för Västlänkens bergtunnlar i deletapp Korsvägen. Den kan borra horisontellt på upp till 13 meters höjd, med tre bommar samtidigt och borrar med lätthet 25 meter djupa hål, vilket kan behövas för injektering.

hytt_borrigg_750.jpg

Inifrån förarhytten på borriggen som ska borra för injektering. Injektering är då vi tätar berget för att förhindra att grundvatten tränger in i tunneln.  På skärmen syns borrplanen för injekteringshålen. Tunnelkonturen är i mitten och strecken runt om visar längd och riktning på hålen. Tunnelarbetaren flyttar bommarna till rätt position och justerar sedan vinklar inifrån hytten. I bild längst bort syns tunnelarbetaren byta borrkrona.

borrkronor_750.jpg

En borrkrona håller mellan 50-100 borrmeter innan den behöver slipas eller bytas. Kronorna är 49 mm i diameter och används för att borra hål i hårt berg. Man använder samma hålstorlek för borrning av sprängsalva som borrning för injektering.

borrigg_bom_750.jpg

Utrustningen behöver underhållas. En av de tre borrbommarna syns på marken. Ytterligare en bom har en korg som används för att komma åt borrutrustningen eller fixa saker i berget.

borrigg_korg_750.jpg

Korgen är bra för att kunna utföra arbete på hög höjd. Nu är tunnelarbetaren uppe vid tunnelns tak som är 8-10 meter över bottennivån.

borrbom_750.jpg

En närbild på borrbommen. Berget består i huvudsak av granit. Bitvis passerar tunneln genom partier med mer uppsprucken bergmassa, där anpassas salvlängd och bergförstärkning så de klarar de lokala förhållandena och arbetet kan bedrivas på ett säkert sätt, och tunneln uppfyller kraven på sin planerade livslängd.