Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Sofia är den nya borriggen i deletapp Korsvägen.

Sofia är den nya borriggen i deletapp Korsvägen.

Välkommen Sofia – vår nya borrigg

Sofia är det senaste tillskottet i vår maskinpark och en ny borrigg. Hon går på el vid borrning och på diesel när hon flyttas. Hon arbetar i våra tunnlar med att borra i berg.

Kajsa har nu fått sällskap av Sofia, och Hervor tackar för sig i deletapp Korsvägen. De borrar för injektering, då vi tätar berget, för sprängning och för bergbult.

Sofia är ny och ska börja sitt arbetsliv här på Västlänkens deletapp Korsvägen. Hon är döpt efter entreprenörens blockchef för berg.

Kajsa är döpt efter en av NCCs medarbetares dotter. Hon är 11 år och har bland  annat arbetat i Norrströmstunneln, en del av Citybanan i Stockholm och entreprenad Dubbelspår Strängnäs–Härad.

Hervor som är 12 år var döpt utifrån entreprenörens namngivningsregel som innebär att  riggarna får det kvinnliga namn som kommer först  i kalendern utifrån leveransdag.

Borriggen Kajsa borrar för salva i arbetstunneln som går i Liseberget.
Borriggen Kajsa borrar för salva i arbetstunneln som går i Liseberget. 

Borriggarna är de två största i vår entreprenörs stall och väger 45 ton, är cirka 15 meter långa och 4,8 meter höga med hytten i förhöjt läge – vilket ger en bättre översikt  vid arbetet. De kan borra horisontellt på upp till 13 meters höjd, med tre armar samtidigt och borrar med lätthet 25 meter djupa hål, vilket behövs för injektering, vid borrning för sprängning borras sträckan vi spränger – upp till 5 meter och för våra normala bergbultar borrar vi 3 meter. 

Borrstängerna är 6 meter långa, vid längre hål skruvas fler stänger på. Diametern på en borrkrona är 64 mm för injektering, 48 mm för sprängning och 45 mm för borrning för bergbult.