Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bron i Korsvägen gjuts

Bron över schaktet på Korsvägen tar form

I månadsskiftet mars april göts två lager betong på bron i Korsvägen och sedan kommer arbetena med broanslutningarna att börja. Efter sommaren kommer all trafik i nord-sydlig riktning att färdas över bron.

Det var en krispigt kall, men solig, morgon i slutet av mars när de första betongbilarna rullade in på byggområdet på Korsvägen för att gjuta ovansidan av den tillfälliga bron över det öppna schaktet på Korsvägen.

– För den första gjutningen går det åt cirka 350 kubikmeter betong, det innebär att ungefär 60 betongbilar kör i skytteltrafik under en dag för att klara det, säger Jennie, byggledare på Trafikverket.

Detalj av gjutningen.
Gjutningen av bron inleddes tidigt på morgonen och höll på hela dagen. 

Stålinblandning i betongen

Gjutningen sker i två steg. Första dagen gjöts en upp till 30 cm tjock betongplatta in i ett finmaskigt armeringsnät. Två dagar senare läggs ett decimetertjockt slitlager ovanpå. Slitlagret har en inblandning av stålfibrer för att hålla bättre.

Sedan återstår rälsläggning, uppsättning av räcken, kontaktledningsstolpar för spårvägen och linjemålning innan bron är redo att ta emot bilar, bussar, spårvagnar, cyklister och gående vid sommarens stora trafikomläggning. Bron kommer inte att asfalteras.

Nu startar nästa etapp som handlar om att bygga anslutningar, så kallade länkplattor, mellan själva bron och markytorna söder och norr om bron.

Översikt över bron.
På bron kommer all trafik i nord-sydlig riktning genom Korsvägen att färdas. De fyra linjerna i betongen är reserverat utrymme för spårvagnsspåren.