Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Korsvägen

I sommar börjar vi bygga stationen

Arbetet med Västlänken går in en ny fas i sommar på Korsvägen. Nu ska vi börja bygga stationen som blir en underjordisk knutpunkt för framtidens resande. Platsen förändras i grunden när vi öppnar ett stort schakt tvärs över Korsvägen.

Arbetet i arbetstunnlarna i Korsvägen går framåt. Tunneln under Liseberget är framme i höjd med där stationen ska ligga och nu börjar arbetet med att spränga ut det bergrum som ska rymma den östra delen av station Korsvägen. I slutet av året ska vi nå fram till samma läge längre västerut i berget under Landeriet och Näckrosdammen.

Stort schakt i 25 meter djup lera

Mellan de två bergknallarna ligger själva Korsvägen med 25 meter djup lera därunder. Därför ska vi gräva ut ett stort schakt där vi sedan gjuter stationsutrymmet och uppgångarna i betong.   

– Det är mycket arbete som ska göras. Det är stora mängder lera, jord och berg som ska tas bort innan vi kan börja bygga upp stationen, säger Magnus Eriksson, Västlänkens delprojektledare för Korsvägen.
Schaktet mäter 140x60 meter på ytan, vilket betyder att vi måste spärra av stora delar av Korsvägen för att kunna bygga säkert. Det innebär i sin tur att spårvagnar, bussar, bilar, cyklister och gående leds över schaktet på en tillfällig bro.

Så här kommer Korsvägen att se ut efter sommaren och under hela byggtiden fram till 2024. I schaktet bygger vi Västlänkens station för Korsvägen. Trafiken färdas på en tillfällig bro över schaktet. Bilden är tagen norrut. 

Avspärrningarna sätts upp i början av sommaren och står kvar tills vi är klara med stationsbygget under 2024. Alla kommer att kunna nå sina destinationer under hela byggtiden. 

Station Korsvägen består av två plattformar och fyra spår, som ligger cirka 20 meter under markytan. Ovanpå plattformarna byggs ett mellanplan med en del service och ett stort cykelgarage. På mellanplanet väljer du även vilken av tre uppgångar, varav två kommer upp på Korsvägen och den tredje mynnar i området mellan Renströmsparken och Götaplatsen.

– Det ska bli roligt att få börja bygga själva stationen i Korsvägen, det är ju stationerna som alla vi resenärer kan besöka när Västlänken står klar, säger Magnus Eriksson.
2026 öppnar Västlänken för trafik och Korsvägen har blivit en trivsam knutpunkt för kollektivtrafik, där biltrafiken tar mindre plats än i dag.


Läs mer om Göteborgs stads framtidsplaner för Korsvägen här.