Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Viktig milstolpe: Nu spränger vi ut stationen

Den här veckan avfyras den första salvan i Korsvägen som spränger ut själva Västlänkstunneln. – Nu börjar vi spränga för den östra delen av stationen direkt under Liseberg, säger Jonas Fransson, produktionsledare på Trafikverket.

I december 2018 smällde den första salvan till arbetstunneln från Södra vägen och ner under Liseberget. Under 18 månader har arbetena med att försiktigt spränga sig förbi Världskulturmuseet och Universeum pågått.

Tidigare i vår var tunneln framme i höjd med stationsrummet, men då valde man att först spränga ut sidotunneln mot det blivande ventilationsschaktet och servicetunneln österut. På så sätt skapades bättre utrymmen för att uppnå en effektiv bergdrift och vi fick bra information om bergets kvalitet. Men nu är det alltså dags att börja bygga det som ska bli Västlänkens station i Korsvägen.

I grafiken syns Västlänkens sträckning genom Liseberget. De rödbruna strecken är järnvägsspåren i tunneln. Här växlas trafiken in på fyra spår mot stationsområdet som börjar till vänster i bilden vid de röda teknikutrymmena. De gråa elementen mitt i tunneln är betongpelarna som ska bära upp stationens tak.  

Stationen ser från ovan ut som en rejäl 650 meter lång utbuktning på Västlänkstunneln. Vardera ände av utbuktningen kallas för en trumpet där Västlänkens två spår växlas över till att bli fyra spår i stationsområdet.

Rakt under Lisebergshjulet

Den östra trumpeten ligger rakt under Lisebergshjulet, cirka 20-25 meter ner i berget. Det är den östra trumpeten som nu ska börja holkas ur, salva efter salva. Cirka 50 000 kubikmeter berg ska sprängas och forslas bort, via arbetstunneln. För att inte taket på stationen ska rasa ner så gjuts en rad betongpelare i bergrummet från golv till tak, med ett par meters mellanrum.

– Gjutningen av pelarna tar tid. Betongen har cirka 100 dagars torktid och då kan vi inte spränga i närheten. Det innebär att det tar cirka två år innan hela bergrummet i Liseberget är klart.
Men i början går arbetet med trumpeten relativt fort. Först sprängs en smalare tunnel rakt in i trumpeten till den bortre väggen. Därefter spränger man sig västerut i tre parallella tunnlar tills man når fram till det öppna schaktet i Korsvägen. Sedan kan man gjuta betongpelarna och sist spränga bort det kvarstående berget.

Injektering pågår. Här borrar vi för att spruta in en cementblandning som tätar sprickor i berget. När det är klart kan vi börja spränga loss berget. 

Här kan du läsa hur det går det till när vi bygger i berg.