Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Berget är framme i dagern och tätning av berget har utförts. I september börjar vi spränga för att skapa en vertikal yta som blir mynningen för arbetstunneln till Västlänken i berget under Jakobsdal.

Sprängningar startar i Skår

Förberedelserna för Västlänkens arbetstunnel i Skår går nu in i nästa skede. För att spränga ut ­arbetstunneln skapar vi först en vertikal bergskärning genom borrning och sprängning. Arbetet börjar i september, vilket kommer att märkas i närområdet.

Under sommaren har vi avslutat schaktarbetet för mynningen till Västlänkens arbetstunnel i Skår. Berget har tätats för att inte grundvattnet ska påverkas och marken har stabiliserats för att vi ska kunna anlägga en ramp ner till tunneln.

Arbetstunnelns mynning ligger vid St Sigfridsgatan i Skår. 

Nu är det dags att påbörja borttagningen av berg. Först ska vi skapa en vertikal, slät yta i berget för tunnelmynningen, en så kallad förskärning, och det innebär bland annat borrning och sprängning i markplanet.

Enligt våra beräkningar så kommer arbetet inte att överskrida riktvärdena för luftburet buller för boende i närområdet.

Vi räknar med att vara klara med förskärningen i mitten av oktober. Därefter påbörjas utsprängningen av arbetstunneln.

Tunnelarbete under lång tid

Vid tunnelarbetet behöver vi både borra och spränga. Arbetstunneln och Västlänkens spårtunnel under Jakobsdal beräknas ta cirka ett och ett halvt år att spränga fram.

Trafikverket har anlitat en arborist som kommer bevaka att närliggande träd inte skadas av sprängningarna.

Mer information om hur vi bygger Västlänken i berg kan du läsa här.

Bor du i närheten så kan du bli förvarnad inför varje sprängning vi gör. Läs mer om hur du anmäler dig till sprängförvarningstjänsten här.

Vi bygger för framtidens resande

Västlänken är en järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ger staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Tre nya stationer under mark vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central gör att du kan resa enklare, snabbare och med färre byten.