I den östra arbetstunneln från Södra vägen har vi kommit ca 240 meter in i tunneln och i den västra ca 110 meter.
Denna nyhet är äldre än 6 månader
Borrigg, bom och borrkrona
Hoppa till:
Borrigg som används vid tunneldrivning för Västlänkens bergtunnlar i deletapp Korsvägen. Den kan borra horisontellt på upp till 13 meters höjd, med tre bommar samtidigt och borrar med lätthet 25 meter djupa hål, vilket kan behövas för injektering.
Inifrån förarhytten på borriggen som ska borra för injektering. Injektering är då vi tätar berget för att förhindra att grundvatten tränger in i tunneln. På skärmen syns borrplanen för injekteringshålen. Tunnelkonturen är i mitten och strecken runt om visar längd och riktning på hålen. Tunnelarbetaren flyttar bommarna till rätt position och justerar sedan vinklar inifrån hytten. I bild längst bort syns tunnelarbetaren byta borrkrona.
En borrkrona används för att borra hål i hårt berg. De håller mellan 50-100 borrmeter innan den behöver slipas eller bytas. Diametern är 64 mm för injektering, 48 mm för sprängning och 45 mm för borrning för bergbult.
Utrustningen behöver underhållas. En av de tre borrbommarna syns på marken. Ytterligare en bom har en korg som används för att komma åt borrutrustningen eller fixa saker i berget.
Korgen är bra för att kunna utföra arbete på hög höjd. Nu är tunnelarbetaren uppe vid tunnelns tak som är 8-10 meter över bottennivån.
En närbild på borrbommen. Berget består i huvudsak av granit. Bitvis passerar tunneln genom partier med mer uppsprucken bergmassa, där anpassas salvlängd och bergförstärkning så de klarar de lokala förhållandena och arbetet kan bedrivas på ett säkert sätt, och tunneln uppfyller kraven på sin planerade livslängd.
Hade du nytta av informationen?
55 av 55 (100 %) läsare har svarat att de har haft nytta av informationen
Senast uppdaterad/granskad: 2019-11-21