Denna nyhet är äldre än 6 månader
Bron över schaktet på Korsvägen tar form
Hoppa till:
I månadsskiftet mars april göts två lager betong på bron i Korsvägen och sedan kommer arbetena med broanslutningarna att börja. Efter sommaren kommer all trafik i nord-sydlig riktning att färdas över bron.
Det var en krispigt kall, men solig, morgon i slutet av mars när de första betongbilarna rullade in på byggområdet på Korsvägen för att gjuta ovansidan av den tillfälliga bron över det öppna schaktet på Korsvägen.
– För den första gjutningen går det åt cirka 350 kubikmeter betong, det innebär att ungefär 60 betongbilar kör i skytteltrafik under en dag för att klara det, säger Jennie, byggledare på Trafikverket.
Gjutningen av bron inleddes tidigt på morgonen och höll på hela dagen.
Stålinblandning i betongen
Gjutningen sker i två steg. Första dagen gjöts en upp till 30 cm tjock betongplatta in i ett finmaskigt armeringsnät. Två dagar senare läggs ett decimetertjockt slitlager ovanpå. Slitlagret har en inblandning av stålfibrer för att hålla bättre.
Sedan återstår rälsläggning, uppsättning av räcken, kontaktledningsstolpar för spårvägen och linjemålning innan bron är redo att ta emot bilar, bussar, spårvagnar, cyklister och gående vid sommarens stora trafikomläggning. Bron kommer inte att asfalteras.
Nu startar nästa etapp som handlar om att bygga anslutningar, så kallade länkplattor, mellan själva bron och markytorna söder och norr om bron.
På bron kommer all trafik i nord-sydlig riktning genom Korsvägen att färdas. De fyra linjerna i betongen är reserverat utrymme för spårvagnsspåren.
Mått: 60 meter lång, 24 meter bred.
Läge: Bron går cirka 1,5-2 meter över nuvarande marknivå för att göra plats för schakt för tunneln under bron. Bron går öster om nuvarande Södra vägen, snett framför Universeums entré.
Varför: Bron underlättar arbetet med att bygga den underjordiska stationen för Västlänken betydligt.
Vad händer sedan: Bron är del av en tillfällig trafiklösning under byggåren 2020-2024. När station Korsvägen i Västlänken är färdigbyggd 2024 under jord tar Göteborgs stad över och ställer i ordning markytan med hållplatser och uppgångar för framtidens Korsvägen. Då rivs bron.
Bygget av station Korsvägen för Västlänken sker i ett öppet schakt fram till 2024. Foto: NCC
Hade du nytta av informationen?
34 av 35 (97 %) läsare har svarat att de har haft nytta av informationen
Senast uppdaterad/granskad: 2020-04-01