Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bilden föreställer rök och bubblor i Mölndalsån

Västlänken dyker ner i Mölndalsån

Det krävs många olika kompetenser när Västlänken ska byggas. Under en månad har dykare skurit av stålpålar i Mölndalsån. Till hösten kommer de tillbaka när vattendraget ska ledas över i en akvedukt.

 

Bild på ett rökmoln vid ytan av Mölndalsån. På andra sidan ån syns några byggarbetare och en kran.
När dykaren skär av stålpålen med en skärbrännare så bildas rök som kommer upp till ytan i luftbubblor. 
En bit av en avskuren stålpåle hänger i kedjor från en kran.
Napp. En kran hissar upp en avskuren bit av en stålpåle. 

Det är komplicerat att bygga Västlänken i deletapp Korsvägen och flera unika lösningar krävs för att få tågtunneln på plats.

Under våren har upp till 42 meter långa stålpålar tryckts ned i Mölndalsån med en kraftfull pålkran. De bildar väggar i det schakt som ska grävas ut i leran mellan Liseberg och berget vid Jakobsdal.

Men för att inte pålarna ska dämma vattnet i Mölndalsån så behöver de kapas av i höjd med åbotten. Det är då Västlänken kallar in grodmännen.

Dykarna är specialiserade på undervattenskonstruktioner och har även gjort arbeten vid bygget av Marieholmstunneln vid Göta Älv.

Sikten varierar med vädret

Uppdraget denna gång var att med hjälp av skärbrännarteknik skära av pålarna, bit för bit. Ett utmanande arbete kan tyckas, men inte så märkvärdigt, enligt dykaren William Brown.

– Det är ett ganska trevligt uppdrag. Men sikten varierar med vädret. Ibland är det som vid Stora barriärrevet och om det har regnat mycket ser jag inte handen framför mig, säger han och skrattar.

Bild på en dykare på stranden av ån med en kollega som hjälper honom av med dräkten.
Dykaren William Brown får hjälp att klä av sig efter ett arbetspass i Mölndalsån. 

Dykarna har också en lampa på hjälmen som hjälp. Annars känner dykaren sig fram med händerna från stålpåle till stålpåle för att avgöra var de ska skära.

En hög kran lyfter bort bitarna som dykarna kapar bort. Stålpålarna är rejäla för att stå emot de omgivande jordmassorna när schaktet grävs ut; cirka 1470 mm i diameter, med ett 25 mm tjockt stålgods.

Varannan påle slås ända ner till berggrunden, varannan inte, detta för att inte störa grundvattnet.

Uppehåll i arbetet i Mölndalsån

Nu när alla pålarna i ån kapats är det uppehåll i arbetet i Mölndalsån. Miljödomen tillåter inget arbete i ån som riskerar att grumla vattnet mellan den 15 april och 15 november.

I vinter ska ett tråg läggas tvärs över schaktet som bildar en akvedukt för Mölndalsån. Tråget ska vila på pålarna som därför behöver kapas ytterligare en gång för att få ner akvedukten till rätt nivå.

Då kallas grodmännen in till bygget av Västlänken ännu en gång.

Fotnot: Pålningen fortsätter på östra sidan av Mölndalsån tills man har skapat två schaktväggar fram till Sofierogatan. Arbetet beräknas bli klart i sommar. Pålningen kan tidvis generera mycket buller.