Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Person i varselkläder står i en tom bil-tunnel, med ryggen vänd mot kameran.

Nu öppnar Götatunneln

Nu, efter mycket om och men står Götatunneln klar. Förstärkt både vid Kanaltorget och vid Otterhällan är tunneln nu rustad för att låta Västlänken passera över dess tak.

Men för att öppna tunneln måste vi först stänga den helt. Från och med fredag 17 december klockan 21.00 stänger tunneln helt för trafik, fram till måndag morgon 20 december klockan 05.00. Under helgen ska bland annat tunnelns IT-system testköras, de tillfälliga trafikanordningarna ska tas bort och de permanenta återställs.

Här kan du läsa mer om helgavstängningen och hur det påverkar trafiken (Trafiken.nu).

Tunga tåg och installationer

Västlänken kommer att passera över Götatunneln på två ställen, vid Kanaltorget och Otterhällan. Här behöver Götatunneln förstärkas för klara av att bära tyngden av Västlänken.

Även om arbetet med att bygga Västlänken innebär att vi gräver ut massor, vilket i teorin borde minska vikten ovanpå Götatunneln, så behövs förstärkningen. De installationer som kommer göras i Västlänkens tunnel, så som räls, och själva trafikeringen av tåg kommer nämligen att belasta Götatunneln mer än det massiva berg som är där idag.

Kanaltorget

Vid Kanaltorget har vi förstärkt Götatunneln cirka 30 meter, där tunneln går från betong till berg. Först har vi rivit delar av tunnelns befintliga betongkonstruktion, genom att vajersåga och knacka i betongen. Därefter har vi vajersågat och knackat ner berget ovanför tunneln för att sen påbörja själva förstärkningsarbetet.

Över Götatunneln vid Kanaltorget är bergtäckningen så pass låg, så här har förstärkningsarbetet inneburit att vi gjutit en helt ny, tjockare betongkonstruktion i Götatunnelns tak. Konstruktionen fyller två funktioner – den utgör Götatunnelns tak, samtidigt som den också blir Västlänkens tunnelgolv.

Otterhällan

Vid Otterhällan har vi förstärkt cirka 40 meter av Götatunnelns tak. Här är bergtäckningen högre och tunneln går helt i berg.

Förstärkningsarbetena vid Otterhällan har inneburit att vi borrat och knackat i berget för att skapa utrymme för den nya förstärkningen. Därefter har vi format, armerat och gjutit själva betongförstärkningen. Förstärkningen kan ses som en bro över Götatunneln, som Västlänken kommer att passera över.

En av Götatunnelns förstärkningar. Ovanför den kommer Västlänken att passera.  

Öppnandet har skjutits fram

Initialt skulle arbetet med att förstärka Götatunneln pågå dygnet runt, för att minimera omgivningspåverkan i så stor utsträckning som möjligt. Dock avslog Länsstyrelsen vår ansökan om att överskrida riktvärdet för buller under kvällar, nätter och helger. Det innebar att arbetena i tunneln tog längre tid än planerat och att öppnandet fick flyttas fram – från början av sommaren 2021 till hösten.

Senare, vid en inspektion av förstärkningsarbetena i slutet på sommaren 2021, upptäcktes en bristfällig gjutning vid Kanaltorget. Det innebar att stora delar av förstärkningen behövdes göras om, för att vi skulle kunna öppna en säker anläggning, vilket resulterade i ytterligare förseningar.

För att åtgärda den bristfälliga gjutningen fick vi först vattenbila ner betongen. Vid vattenbilning används vatten under väldigt högt tryck för att ta bort betongen, nästan som en sorts högtryckstvätt. Efter det gjöts förstärkningen om och arbetena i Götatunneln kunde äntligen slutföras.

Här kan du läsa mer om helgavstängningen och hur det påverkar trafiken (Trafiken.nu).