Nu är Rosenlundsbron avlyft och placerad på förvaring. Denna nyhet är äldre än 6 månader Två brolyft i Rosenlund avklarade milstolpar Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Störningar under byggtiden Att bygga en tunnel under Göteborg går inte att genomföra utan att vi både syns och hörs. Om du upplever störningar från byggnationen av Västlänken, eller vill anmäla skada på fastighet, kan du läsa mer om det här: Störningar under byggtiden Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Ulf Angberg Kommunikationsansvarig Tel: 070-2242192 Tel: 010-1238568 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Många viktiga moment ska klaffa när så här tunga broar ska hanteras. GC-bron väger 55 ton och Rosenlundsbron 133. Bara för att köra iväg den nedmonterade kranen som lyfte broarna behövs 16 långtradare. Själva bron väger 133 ton. Bild: Kasper Dudzik I Rosenlund pågår förberedelser inför arbetet med huvudtunneln. Under veckan har två viktiga milstolpar för det fortsatta arbetet med Västlänkens deletapp Haga, med Station Haga, passerats. Den som passerat Rosenlund har säkert noterat den jättelika kran som stått på kajkanten utanför Skattehuset. Den har en lyftkraft på 600 ton som i lördags användes för att lyfta den nya gång- och cykelbron på plats vid Hvitfeldtsgatan. Natten till torsdag lyftes Rosenlundsbron av sina fästen. Först lyftes de tunga sidoräckena bort. Sedan själva bron, som lades på pontoner i Rosenlundskanalen. Efter detta lyftes svängkransen bort (den del som förr i tiden gjorde så att man kunde svänga bron, den är ej i funktion idag). Antik svängfunktion lyftes av med Rosenlundsbron. Bild: Kasper Dudzik Tack vare gediget förarbete och bra samarbete kunde själva lyftet ske tryggt och säkert och på bara en timme, mellan 19.45 och 20.45. Bron lyftes upp, vreds runt ovanför kanalen och fixerades sedan på pontoner i kanalen. Rosenlundsbron kommer alltså finnas kvar i Rosenlund, men på pontoner längs kajen. När huvudtunneln under kanalen är färdig monteras den tillbaka igen.I samband med lyftet samlades en skara förbipasserande utanför staketet och följde arbetet mycket intresserad och vi kunde besvara många intressanta frågor om vad vi gjorde. Den nya gång- och cykelbron som öppnades tidigare i veckan ska vara på plats under hela västlänksprojektets byggtid. Läs mer om monteringen och pålyftningen av den temporära gång- och cykelbron här. Följ oss på sociala medier, film från första brolyftet är publicerad på Instagram. På Göteborg Direkt hittar du båda filmerna. Instagram Facebook