Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Upphandling och entreprenader i projekt Västlänken

Västlänken är ett stort projekt och Trafikverket har delat in arbetet i sex entreprenader. Fem av entreprenaderna utgår från en geografisk indelning av Västlänkens sträckning. Till det kommer en övergripande entreprenad för bana, el, signal och telekom.

Entreprenad för bana, el, signal och telekommunikation (förkortat BEST) planerar vi att genomföra mellan 2022 och 2026. Tunneln förbereds för signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System). Det ska kopplas in år 2026.

Entreprenad bana, el, signal och telekommunikation (BEST)

Entreprenad BEST består av genomgående arbeten med spår (bana), el, signaler och telekommunikation (förkortat BEST), det ingår även 22 Kv kraftförsörjningsanläggning till tunneln, radioanläggning och vissa lågspänningsinstallationer. Entreprenaden genomförs som den avslutande delen i projektet och innefattar arbeten längs hela Västlänkens längd, cirka 8 kilometer, varav arbete i tunnel cirka 6 kilometer, och med omfattande anslutande arbeten i Almedal.

Vi använder oss av Trafikverkets prekvalificeringssystem TransQ. Inbjudan går därefter ut via Trafikverkets upphandlingssystem Kommers.

Preliminär tidplan upphandling entreprenad BEST

2021-09-15 Förfrågan skickas ut
2022-03-15 Sista datum att lämna in anbud

Vill du veta mer?

Har du frågor och vill kontakta oss så hittar du kontaktinformation under Kontaktuppgifter.