Vägen är idag mellan 9 och 11 meter bred vilket innebär att stora delar av sträckan är för smal för att mötessepareras. Vi planerar att bredda och bygga om vägen till en mötesfri landsväg. Korsningar och anslutningar längs sträckan ses över och anpassas till den nya vägbredden. Vägen kommer att i framtiden breddas till mellan 11 och 14 meter.
I samband med att vi sätter upp mitträcke på vägen ser vi även över vägens sidoområden. Trafikfarliga fasta hinder, som till exempel stolpar, träd och utstickande bergsklackar, kommer att tas bort. På vissa delar av sträckan kommer sidoräcken att sättas upp i stället för att avlägsna de fasta hindren. Vi kommer även att bygga en gång- och cykelväg parallellt med E45 och väg 2244. Detta för att vi vill öka säkerheten bland oskyddade trafikanter.
Arbetet utgår från den förstudie som tidigare har tagits fram. I förstudien belystes de problem och möjligheter som finns längs sträckan vid en ombyggnad till mötesfri landsväg. Arbetet med ombyggnaden av vägen görs i två etapper där etapp ett är klar.
Arbetsplanen för etapp 2 överklagades i juni 2016. En reviderad version ställdes ut för granskning under perioden 8 februari– 8 april 2019. Arbetsplanen skickades för fastställelse den 27 september 2019.
Projektet finns med i nationella planen för transportsystemet 2018–2029.