Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Stein Kleiven framför Göta Älv.

Stein svarar på frågorna som kom in under quizzet

Tittarna ställde många intressanta frågor till projektchef Stein Kleiven under Marieholmsquizzet. Här kan du ta del av de frågor och svar som inte fick plats i sändningen.

Hur djupt ligger tunneln?

Vägytan ligger 14 meter under vattenytan.

Är det lagt något över betongstrukturen efter att det placerats i älven?

På tunneltaket ligger först en skyddsbetong och ovanpå den ett finare grusmaterial som är 30 centimeter tjockt (filterlager). Ovanpå det finns ett 0,5 meter tjockt erosionsskydd (större stenar). Stenarna och gruset fungerar som skydd och tynger ner tunneln där den ligger och flyter i leran.

Vilket är ditt nästa projekt, Stein?

Steins nästa projekt blir att leda projektet Nya slussar i Trollhätte kanal.

Vilken är din favorittunnel ute i världen, Stein?

Steins favorittunnel är Marieholmstunneln, för där fick han vara med och påverka hur den skulle se ut och fungera.

Vad var det mest oväntade som hände under bygget? 

Det mest oväntade som hände var nog att vi i slutskedet fick att hantera en världsomspännande pandemi. Vi har haft arbetskraft från hela världen och en del av dem hade bekymmer med att ta sig hit. Men med goda marginaler och planering lyckas vi ändå öppna tunneln enligt plan.

Hur har man satt upp kakelplattorna? En i taget? 

Kakelplattorna sattes inte upp en i taget, som man gjorde i till exempel Götatunneln, utan som större väggelement som monterades fast en del i taget. Här kan du läsa om hur det arbetet gick till.

Jag vet att ni grävt bort en massa massa. Hur mycket massa blev det till slut?

Det var omkring 1 miljon kubikmeter lera som grävdes ut; lika mycket som tio bräddfyllda Gamla Ullevi.

Hur gör ni för att tunneln inte ska läcka in vatten?

Tunnelns tre delar är sammanfogade med stålramar med inlagd tätning av gummi, så kallad gina-fog, och en extra gummitätning på insidan. Gummipackningen gör att delarna sugs ihop och vattnet hålls ute. Ett annat skäl till att tunneln är tät är att väggarna består av en meter massiv betong.

...i Västsverige säger vi MOT 😉.

Bra poäng – mot är ett fint ord vi ska värna om.

När öppnar tunneln så att man kan köra där?

Natten mellan den 15 och 16 december öppnar tunneln för trafik.

Vad ska man göra om man får stopp på bilen i tunneln? Ska man vänta på nåt ställe?

Gå till närmsta nödutgång. Du kommer att bli upptäckt av övervakningskamerorna och få den typ av hjälp du behöver.

Finns det kameror i tunneln?

Det finns säkerhetskameror men inga fartkameror. Högsta tillåtna hastighet är 70 km/h.

Vad har varit det roligaste med att bygga Marieholmstunneln?

Alla otroligt kompetenta människor som jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med.

Varifrån i Norge kommer du, Stein? 

Drammen.

Har du varit involverad i några tunnelbyggen i Norge? 

Ja, i min ungdom var jag involverad i ett tunnelprojekt i Oslo.

Vet du något om båttunneln som planeras? 

Nej, jag vet inte mer än att den planeras.

Vad händer med tunneln om ett fartyg sjunker ovan tunneln och grundstöter på taket?

Faktum är att det inte händer någonting. Tunneln är dimensionerad för att klara något sådant och är inbäddad i sten.

Hur mycket pengar spenderade ni totalt på tunneln?

Tunneln kostade 3,5 miljarder i 2009 års prisnivå.

The guy with the guitar, whose husband was he?

Haha, good question! It was meant to be read in Swedish, as in ”house band”.

Hur många bultar finns det i Marieholmstunneln? 

Oj då! Många! 

Hur har man tänkt miljömässigt när man gör plats för 55 000 bilar/dygn? Är inte det lite bakåtsträvande?

Tunneln handlar inte bara om att ge plats för personbilar utan om att öka robustheten i trafiksystemet och minska sårbarheten. Med tunneln kommer även exempelvis bussar, transporter och utryckningsfordon fram enklare.

Kommer köerna i Tingstadstunneln att upphöra nu?

Tingstadstunneln byggdes för snart 50 år sedan då trafikmängden var en helt annan. Tunneln dimensionerades ursprungligen för 80 000 fordon per dygn. I dag passerar 125 000 fordon genom tunneln varje dygn och trafiken fortsätter att öka samtidigt som staden växer. Med Marieholmstunneln i bruk kommer den gamla trotjänaren att avlastas, men bara till en nivå strax under ursprunglig maxkapacitet.

Marieholmstunneln gör att Tingstadstunneln framöver kan renoveras. När sker det och vad ska göras med Tingstad?

År 2022 kommer vi att behöva göra nödvändiga renoveringar av Tingstadstunneln. Tunneln är 52 år och vi behöver renovera tak och väggar, förstärka tråg/infarter, förbättra påkörningsskyddet och brandskyddet. Vi ska även byta merparten av den tekniska installationen som trafiksystem, belysning, nödbelysning och nödutrymning. Vi ska även anlägga två avsättningsmagasin för rening och sedimentering av dagvattnet som kommer in i tunneln. Renoveringarna är planerade sedan länge och kan genomföras tack vare att Marieholmstunneln finns på plats. Vi kommer att renovera ett tunnelrör i taget och låta trafiken gå i bägge riktningar i det tunnelrör som är öppet. När renoveringen görs är både Älvsborgsbron färdigrenoverad och öppen för trafik som vanligt – och så finns ju Marieholmstunneln på plats. Renoveringarna genomförs i huvudsak under 2022 och 2023.

Är tunneldelarna gjutna på plats? Om inte, hur transporterades de till Marieholm?

De tre tunneldelarna är gjutna i en torrdocka på plats. Dockan vattenfylldes så tunneldelarna flöt och kunde transporteras ut i Göta älv där de sänktes. Delarna fogades sedan ihop och sten har lagts ovanpå tunneltaket för att dels skydda tunneln, dels hålla den på plats. Här kan du se en film som visar bygget av torrdocka och tunnelelement.