Varför den gamla bron revs
Den gamla bron behövde bytas ut eftersom den var smal, möten med tunga fordon var inte möjligt och det var även trångt med möten mellan personbilar. Syftet med att bygga en ny bro är att öka framkomligheten och trafiksäkerheten.
I arbetet med att planera för ny bro över Bohusbanan framkom det i detaljprojekteringen att nuvarande bro är sämre skick än förväntat. Den cirka 80 år gamla bron har inte tillräckligt med marginaler för att klara den lastpåverkan som det innebär att bygga en ny bro parallellt med nuvarande bro och kan därför inte användas för trafik under byggtiden.
Med tanke på trafikanternas säkerhet, arbetsmiljörisker och eventuella produktionsstörningar har vi beslutat att stänga av väg 163 och leda om trafiken under byggtiden. Arbetet har tidplanerats med hänsyn till sommartrafiken.
Veidekke Entreprenad AB tilldelades uppdraget och etablerade sig på platsen i augusti 2020.
Så här valde vi omledningsvägar
Omledningsalternativen har studerats i projekteringsfasen där trafiksäkerhet och vägars status tagits i beaktande och aktuell omledningsväg är det som projekteringen resulterade i.
Trafikomledningen hänvisas till bevakade plankorsningar samt vägar som klarar av trafikmängden. Under omledningsperioden finns planerade uppföljningar för eventuella förbättringar. Omledningsvägarna kommer att ha samma vinterhållningsprogram som fanns på väg 163.