Projektets historia
Arbetet med väg 168 delen Kungälv och Marstrand påbörjades redan 1995. Väg 168, delen genom Tjuvkil, har därefter utretts vidare i en vägutredning som blev klar 2002. Under 2011 och 2012 fortsatte Trafikverket arbetet med vägplan inför en planerad byggstart 2015. I denna vägplan utreddes två alternativa vägdragningar söder om Tjuvkil.
Trafikverket avbröt dock arbetet eftersom länsstyrelsen beslutade att den planerade sträckningen strider mot riksintresset för naturvård för det berörda området. Då inriktades arbetet i stället på det som i tidigare vägutredning benämnts alternativ Nollplus. Förslaget innebär åtgärder på befintlig väg genom Tjuvkil såsom breddning av körbanan, en ny gång- och cykelväg, trafiksäkerhetshöjande åtgärder i korsningarna, gångpassager samt att busshållplatser rustas upp.
Våren 2015 hamnade projektet Väg 168 genom Tjuvkil i ett vänteläge när det angränsande projektet Väg 168 Ekelöv-Kareby blev dyrare än beräknat. Regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen beslutade då flytta 86 miljoner kronor från Väg 168 genom Tjuvkil till Väg 168 Ekelöv-Kareby, för att kunna fortsätta framdriften av Ekelöv - Kareby.