I enlighet med utpekandet av Kust- till kustbanan som en brist i beslutad nationell plan, genomförs nu en åtgärdsvalsstudie för stråket i nära samarbete mellan region Syd och region Väst.
Vi utreder både stråket som helhet och dess delsträckor för att få en samlad bild av vilka förbättringsåtgärder som kan bli aktuella. Delen av studien tillhörande region Väst genomförs i samverkan med planeringen av en ny stambana för höghastighetståg på sträckan Göteborg–Borås.
Syfte och mål
Studien ska utreda funktionen av Kust- till kustbanan och riksväg 40, med avseende på både gods- och persontrafik, kopplat till planerad ny stambana för höghastighetståg på sträckan Göteborg–Borås. Syftet med utredningen är att klargöra det befintliga transportsystemets roll i fortsatt planering av stråket. Studien beräknas vara klar till halvårsskiftet 2022.
Bakgrund
Kust- till kustbanan är en enkelspårig, elektrifierad och fjärrblockerad bana som sträcker sig från Göteborg till Kalmar och Karlskrona. Den trafikeras både interregionalt, regionalt och lokalt. I den nationella planen pekas Kust- till kustbanan ut som ett utredningsobjekt med avseende på bristande kapacitet, punktlighet och robusthet.
Riksväg 40 är med avseende på flera faktorer av särskild betydelse för både internationell, nationell och regional trafik. Den är bland annat en betydelsefull pendlingsväg mellan Göteborg och Borås, och har en viktig funktion som koppling till Landvetter flygplats. På riksväg 40 finns flera faktorer som identifierats som problematiska för trafikanterna och i samband med utveckling i området förväntas trafikmängden öka ytterligare.
Utöver det befintliga transportsystemet i stråket planerar Trafikverket, enligt beslutad nationell plan, en ny höghastighetsjärnväg på sträckan Göteborg–Borås. Målsättningen är att de nya stambanorna ska färdigställas mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö för att knyta samman Sverige med moderna och hållbara kommunikationer.
Samverkan
Trafikverket, som leder denna åtgärdsvalsstudie, samverkar med de primära intressenterna – kommunerna i Göteborgs stad, Mölndal, Härryda, Bollebygd, Borås och Ulricehamn – Västra Götalandsregionen och kommunalförbunden i Göteborg och Borås, länsstyrelsen Västra Götaland och Swedavia.
Ytterligare information
En åtgärdsvalsstudie för Kust till kust-banan (sträckan Borås–Kalmar/Karlskrona) genomförs i Trafikverket region Syd, läs mer via denna länk.
Godstrafik på Kust till kust-banan: Som underlag i åtgärdsvalsstudien har det tagits fram en rapport som beskriver nuläge, förutsättningar och potential för godstrafik på Kust till kustbanan, läs mer via denna länk.
En kartläggningsrapport finns för sträckan Göteborg–Kalmar/Karlskrona, läs mer via denna länk.