Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Gävle hamn, ny spåranslutning över Näringen

Vi planerar för en ny direktansluten järnväg över Näringens industriområde och har startat elektrifieringen av befintligt järnvägsspår från Gävle godsbangård till Gävle hamn.

En vägvakt säkrar passagen på natten

Arbetet att elektrifiera järnvägen på Näringen pågår och den gamla bomanläggningen vid övergångarna är ur funktion. Godståg till och från Gävle hamn tutar därför när de passerar av säkerhetsskäl. Järnvägsövergångar ska vara trygga att passera. Det fungerar bra under dagtid men på natten är det störande för boende på Gävle Strand och Brynäs. Från december 2020 – mars 2021 har vi valt att ha en vägvakt på plats vid den västra övergången, för att inte störa allmänheten.

Den östra övergången (vid Skansbron) är avstängd.

Elektrifieringen av befintligt järnvägsspår över Näringen pågår. Målsättningen är att skapa smidigare och miljövänligare godstransporter till och från Gävle Hamn. Vi slipper då byten från ellok till diesellok på godsbangården, minimerar CO2-utsläpp och buller samt minskar kostnaderna för våra godskunder. En enkelresa till hamnen blir dessutom 30-45 minuter snabbare.

Arbetet pågår i huvudsak dagtid men både helg- och nattarbeten kan förekomma. Entreprenör är Infraservice Group Scandinavian AB.

Trafikverkets utredning av etapp 3 är klar

Hösten 2020 tog Trafikverket ett nytt inriktningsbeslut för ny spåranslutning över Näringen, etapp 3. Vårt nästa skede blir att utreda och planera för en ny järnvägsplan samt starta upp en planprocess med samråd. Beslutet möjliggör en koppling av hamnspåret till ett framtida triangelspår mot Bergslagsbanan och nya Ostkustbanan norrut. Även en direktanslutning i södergående riktning på Ostkustbanan. Tills den nuvarande godsbangården flyttas (inget beslut finns idag) kommer det att krävas tågvändning mot Bergslagsbanan. En långsiktig ambition att skapa en direktanslutning även till Bergslagsbanan. I pågående projekt dubbelspår Ostkustbanan Gävle-Kringlan (Axamartavlan) har man en framtida koppling i åtanke.

Uppskattad tidplan för etapp 3

Våren 2021 Planprocessen med samråd startar
2024 - Kommunens detaljplan har vunnit laga kraft
- Järnvägsplanen har vunnit laga kraft
2024 Rivning av byggnader

Projektets etapper

  1. Rivning av byggnader samt placering av överlast - KLART
  2. Rivning av byggnader, spårarbeten och elektrifiering av befintlig järnväg till Gävle hamn, 2019-2021
  3. Ny spåranslutning över Näringen till Gävle hamn